Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Retrospective View
Retrospective View Retrospective View

Werk van Lon Robbé

Retrospective view was de titel van een fototentoonstelling die vanaf 21 juni tot en met 17 augustus te zien was in De Hallen Haarlem. Uit de grote collectie moderne en hedendaagse kunst van het Frans Hals Museum|De Hallen Haarlem zijn ruim dertig landschapsfoto’s geselecteerd van Nederlandse kunstenaars en fotografen uit de 20ste eeuw. De foto’s zijn in de afgelopen dertig jaar verworven door het museum. Ze geven een veelzijdig beeld van dit genre in de moderne kunstfotografie.

Voorbeelden

Kenmerkend voor de tentoonstelling is de variatie in benadering van het thema ‘landschap’. Zo werd van de kunstenaar Ger Dekkers Strawbales of Flevoland (1979) geëxposeerd: een prachtige serie van zestien foto’s van grote stapels strobalen. In het werk Roquebrune (1979) van Ger van Elk combineerde de kunstenaar fotografie, schilderkunst en beeldhouwkunst. Het is een tweedelig werk dat als een rotspunt in de ruimte staat. De titel verwijst naar de inspiratiebron: het plaatsje Roquebrune in Zuid-Frankrijk. Lon Robbé verwerkt vaak meerdere opnames in één werk. De van haar geëxposeerde foto uit de jaren ‘90 is opgebouwd uit verschillende lagen: het beeld laat zich pas bij nadere beschouwing herkennen als een waterpartij met de mysterieuze schaduwen van een lantaarnpaal. De foto’s van de Haarlemse kunstenares Renate Schwarz zijn geïnspireerd op de silhouetten van bomen en hun wortels. Daarnaast was er op deze tentoonstelling ook werk te zien van Caroline Coehorst, Barbara Visser, John Blake, Ellen Kooi en Jannie Regnerus.

Werk van Lon Robbé

De fotocollectie

In de afgelopen dertig jaar heeft het Frans Hals Museum|De Hallen Haarlem een collectie van circa 300 fotowerken bijeengebracht. Behalve foto’s geïnspireerd op het thema ‘landschap’, zijn er ook vele portretten van fotografen als Machiel Botman, Luuk Wilmering, Tessa Verder en Ellen Kooi. Een ander ‘klassiek’ thema, dat van het stilleven, is vertegenwoordigd met fotografische werken van Piet van Leeuwen, Annemarie Nibbering en Ton Zwerver.