De tuin is van 15 tot en met 19 april gesloten voor bezoekers.

Rineke Dijkstra
Rineke Dijkstra Rineke Dijkstra

Curatoren

Xander Karskens

The Krazy House

De Hallen Haarlem had een primeur met de eerste tentoonstelling in Nederland van The Krazy House van Rineke Dijkstra. Dit werk bestaat uit een serie foto’s en een 4-kanaals videoprojectie van dansende adolescenten, en was eerder te zien in Berlijn en New York. Dijkstra is vooral bekend geworden met haar portretreeksen van stierenvechters en jongeren op het strand.

Voor The Krazy House (2009) is Rineke Dijkstra (Sittard, 1959) teruggekeerd naar Liverpool, waar ze eerder haar veelgeprezen videowerk The Buzzclub (1996-97) heeft gemaakt. In het laatstgenoemde werk legde ze op subtiele wijze de ontwapenende kwetsbaarheid van jonge adolescenten tijdens een housefeest vast. In The Krazy House staan opnieuw dansende jongeren centraal, nu geportretteerd tegen een neutrale, witte achtergrond.

Foto: Gert Jan van Rooij

In The Buzzclub en The Krazy House wordt ingezoomd op de sociale en culturele codes die de identiteit van adolescenten bepalen. Via hun kleding, haardracht en gedrag verwerven ze zich een plaats binnen een specifieke subcultuur: bijvoorbeeld die van house, R&B of Gothic. In de vijftien jaar die tussen de twee werken ligt, hebben zich twee revoluties voltrokken: die van internet, en die van de celebrity-cultuur. Beide fenomenen hebben ervoor gezorgd dat jongeren een feilloos gevoel hebben ontwikkeld voor de camera en voor de branding van het individu. Dijkstra weet in haar werk steevast dit individu, dat achter deze algemene kenmerken verscholen zit, tot bloei te laten komen. Naast The Krazy House werden tevens foto’s van The Buzzclub getoond.