Solotentoonstelling
Van 1 december 2012 tot en met 24 februari 2013 toonde De Hallen Haarlem nieuw en bestaand werk van de bijzondere Britse kunstenaar Roger Hiorns. Het was de eerste museale solotentoonstelling van deze kunstenaar in Nederland, die bij het grote publiek bekend is door zijn spectaculaire installatie Seizure (2008): een zinnenprikkelende transformatie van een Londense arbeiderswoning, waarvoor hij een Turner Prize-nominatie ontving. Voor dit monumentale werk liet hij het volledige interieur van de woning begroeien met blauwe kopersulfaatkristallen, waardoor de bezoeker in een fonkelende, sprookjesachtige parallelle wereld terechtkwam. De Hallen plaatste de solopresentatie van Roger Hiorns naast werk van Joseph Beuys, waarmee een kunsthistorisch kader geschapen werd.
Roger Hiorns (Birmingham, 1975) werkt als een hedendaagse alchemist met onverwachte materialen. Kenmerkend voor Hiorns’ praktijk is het gebruik van veranderlijke en onbeheersbare materialen als kopersulfaat, hersenen en vuur. Een beeld is bij hem nooit een statisch object, maar is altijd in beweging – het idee van ‘transformatie’ staat in veel van zijn werken centraal. Erotiek en ritueel zijn andere terugkerende thema’s in zijn werk. Het werk van Roger Hiorns wordt algemeen als relevant gezien omdat het de (beeldhouw)kunst onomwonden verbindt met het dagelijks leven.
Foto: Gert Jan van Rooij
Hiorns stelt objecten samen die een zekere autonomie hebben, maar doordat ze bestaan uit herkenbare voorwerpen, ook nadrukkelijk een sociale of spirituele dimensie krijgen. Voor Hiorns is kunst een middel om na te denken over de relatie tussen de hedendaagse mens en zijn omgeving, over de machtsverhoudingen in onze huidige maatschappij, de individualisering, het verlies aan spiritualiteit en de dominantie van technologie. Zijn beelden zijn eerder voorstellen dan uitspraken, eerder vragen dan antwoorden. Het zijn ‘gevisualiseerde gedachtegangen’ waarin de complexiteit van onze huidige tijd wordt vertaald naar beelden die even ongrijpbaar en in beweging zijn als de tijdgeest.
Foto: Gert Jan van Rooij
Voor de tentoonstelling in De Hallen Haarlem heeft Hiorns een installatie van sculpturen gemaakt, of eigenlijk: verzameld. De sculpturen zijn bestaande objecten als vliegtuigmotoren, RVS keukentafels, stadsbankjes. Ze zijn generiek en functioneel van design, maar Hiorns verandert op een subtiele manier de betekenis. Van tijd tot tijd werd de installatie ‘geactiveerd’. Een naakte jongeman nam dan plaats op de verschillende objecten en ontstak er een vuurtje.
Foto: Gert Jan van Rooij