De tuin is van 15 tot en met 19 april gesloten voor bezoekers.

Slater Bradley
Slater Bradley Slater Bradley

Curatoren

Xander Karskens

Nothing changes how it used to be

De Hallen Haarlem presenteerde nieuw werk van de Amerikaanse kunstenaar Slater Bradley (1975, San Francisco) in combinatie met enkele oudere videowerken. Bradley concentreert zich in zijn oeuvre op de verleidingstactieken die in de populaire cultuur worden toegepast, en stelt de bijbehorende beeldtaal ter discussie. De Hallen Haarlem toonde al eerder werk van de kunstenaar in de groepstentoonstelling The Present Order is the Disorder of the Future (2007), namelijk de film Dark Night of the Soul, waarin een astronaut door een museum wandelt.

Foto: Gert Jan van Rooij

Sleutelwerk in de solotentoonstelling is Bradley’s Doppelganger Trilogy (2001-2004), een monumentaal videodrieluik over drie gevallen helden uit de popcultuur: Ian Curtis, Michael Jackson en Kurt Cobain. De rollen worden in deze video’s vertolkt door Bradley’s dubbelganger Benjamin Brock, met wie de kunstenaar sinds 1999 intensief samenwerkt. Met het inzetten van zijn dubbelganger heeft Bradley een manier gevonden om zijn beschouwing van de (pop)iconenverering een autobiografisch tintje te geven, en tegelijkertijd toch afstand te bewaren. Voor de video’s uit de Doppelganger Trilogy, die elk een live optreden van Curtis, Cobain en Jackson nabootsen, heeft de kunstenaar de specifieke vorm en esthetiek benaderd die men met de respectievelijke muzikanten associeert: Ian Curtis in grauw pre-MTV video, Kurt Cobain in een quasi live-opname van een fanwebsite, en Michael Jackson in uit elkaar vallend Super8.

Foto: Gert Jan van Rooij

Doppelganger Trilogy is kenmerkend voor Bradley’s artistieke onderzoek, waarin hij steevast schakelt tussen de analytische blik van de kunstenaar en het lyrische engagement van een fan. Het werk thematiseert de relatie tussen geheugen en identiteit: hoe herinneren we ons degenen naar wie we verlangen? En hoe maken we die herinnering persoonlijk als deze voornamelijk op mediabeelden is gebaseerd? Bradley en zijn dubbelganger houden ons een spiegel voor, en suggereren dat we onszelf projecteren op de degene naar wie we verlangen.

Naast Doppelganger Trilogy werd een aantal recentere video- en fotowerken getoond, waarin dit idee over verlangen en aanbidding verder is uitgewerkt.