Studio Verwey

Partners

Kees Verwey Foundation

Vijf Hedendaagse Kunstenaars tussen Atelier en Museum

Van 15 september tot en met 18 november 2012 presenteerde De Hallen Haarlem Studio Verwey, vernoemd naar de Haarlemse kunstenaar Kees Verwey. Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem beheert Verweys nalatenschap en exposeert zijn werk met enige regelmaat. De tentoonstelling Studio Verwey onderzoekt de rol die het atelier voor hedendaagse kunstenaars vervult. Verwey werkte voornamelijk binnen de muren van zijn studio, maar hoe verhouden jonge kunstenaars zich tot hun werkruimte? Werk van vijf kunstenaars, die aan de Rijksakademie van beeldende kunsten een fellowship ontvingen van Stichting Kees Verwey, wordt bijeengebracht. Met recent werk van Ištvan Išt Huzjan, Tomoko Kawachi, Tala Madani, Derk Thijs en Sarah Verbeek, liet de tentoonstelling zien hoe kunstenaars van verschillende nationaliteiten en generaties anno 2012 kunst maken. De expositie sloot aan op De Hallen als platform voor jong talent uit binnen- en buitenland.

Studio Verwey verwijst naar de Haarlemse kunstenaar Kees Verwey (1900-1995), die naam maakte als kunstschilder, aquarellist en tekenaar. Zijn atelier (ofwel ‘studio’) in Haarlem was voor hem een belangrijke inspiratiebron. Zijn monumentale atelierstukken vormen een hoogtepunt in zijn oeuvre. De foto’s van Verwey in zijn atelier, gezeten achter een ezel, tonen de archetypische kunstenaar.

Tomoko Kawachi

Wereldreizigers met een vaste werkplek

Kees Verwey verbleef het grootste deel van zijn hele leven in Haarlem, waar hij de meeste tijd in zijn atelier doorbracht om te schilderen. De vijf voormalig Rijksakademie residents zijn juist internationaal georiënteerd. Hun werk varieert van figuratieve tekeningen tot conceptuele installaties. Wat ze gemeen hebben is de atelierruimte. Allen brachten een werkperiode door in een van de ateliers van de Rijksakademie en nog steeds heeft ieder van hen een eigen plek, om vrij te kunnen werken, dagelijks te schilderen, of onderzoek te doen.

De levenscyclus van het kunstwerk: van atelier tot depot

Studio Verwey presenteert recente werken van de kunstenaars binnen een bijzonder tentoonstellingsontwerp van architectenbureau Office Jarrik Ouburg. Dit is toegesneden op het idee van de kunstenaarsstudio. Studio Verwey toont dat kunstenaars in deze tijd van digitalisering en mobiele communicatie vaak nog gehecht zijn aan een fysieke werkruimte. Daar experimenteren ze met nieuwe vormen, kleuren en concepten, voordat ze het werk naar buiten brengen en het door de confrontatie met het publiek een nieuwe betekenis krijgt. Studio Verwey maakt de spanning tussen de beslotenheid van het atelier en de openbaarheid van het museum voelbaar. Want wanneer is een kunstwerk klaar om het atelier te verlaten? Hoe zorgen verschillende omstandigheden voor een steeds wisselende ervaring van de kunstwerken? En kan het museum ook een atelier zijn?

Sarah Verbeek

Publicatie en activiteiten

Bij de tentoonstelling Studio Verwey verscheen een publicatie met interviews en studioportretten, die fotograaf Jordi Huisman bij de kunstenaars maakte. Deze was gratis in De Hallen verkrijgbaar. Tijdens de looptijd van de tentoonstelling werden publieke activiteiten georganiseerd:

De Hallen Extra, 25 oktober: met om 19.30 uur een rondleiding door de curatoren en kunstenaars, 20.30 uur aanvang filmavond, de studio op het witte doek;
Symposium, 16 november, over de rol van het atelier vroeger, nu en in de toekomst;
Gratis rondleidingen, iedere zondag 23 september tot en met 11 november, 14.00-15.00 uur.
Dit tentoonstellingsproject werd financieel mogelijk gemaakt door Stichting Kees Verwey en was in opdracht van De Hallen Haarlem en de Stichting samengesteld door Radna Rumping en Michiel van Iersel.

De Stichting Kees Verwey beheert het werk van de Haarlemse kunstenaar en zorgt voor de verspreiding van zijn gedachtegoed en werk. Sinds 2005 heeft de stichting jaarlijks een jonge kunstenaar aan de Rijksakademie van beeldende kunsten met een fellowship ondersteund. De Rijksakademie biedt artistieke, theoretische en technische faciliteiten en expertise op het hoogste niveau aan ongeveer vijftig kunstenaars uit de hele wereld. Met deze tentoonstelling onderstreept De Hallen Haarlem het belang van de Rijksakademie.