Repainting artworks

‘Het Frans Hals Museum gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om te analyseren hoe bezoekers onze website gebruiken, om het delen van inhoud op sociale media mogelijk te maken en om de inhoud en advertenties van de site af te stemmen op uw voorkeuren. Dergelijke cookies worden ook door derden geplaatst. Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je hiermee akkoord. Zie onze cookie-instellingen voor een beschrijving van de cookies waarvoor wij jouw toestemming vragen.

Locatie HOF is tot 14 februari gesloten. Bezoek The Rhythm of the Night in locatie HAL van woensdag t/m zondag nu met 50% korting.

Koop tickets

’t Zit in de genen!
’t Zit in de genen! ’t Zit in de genen!



Judith en Holofernes, Jan de Bray, Rijksmuseum

Bloemstilleven, Dirck de Bray, Privé Collectie

Locatie

Hof

Tijd

± 30 minuten

Partners

Turing Stichting

J.C. Ruigrok Stichting

Zabawas Stichting

Prins Bernhard Cultuurfonds

Mondriaan Stichting

Vrienden Vereniging van het Frans Hals Museum

Sint Jacobs Godshuis

De Haas Fonds

Kattendijke/Drucker Stichting

M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting

Hendrik Muller Vaderlandsch Fonds

Dorodarte Stichting

Pieter Haverkorn van Rijsewijk Stichting

De Gijselaar-Hintzen Fonds

Vereenigde Doopsgezinde Gemeente

Gemeente Haarlem

Tijd

± 30 minuten

Vier schilders in één gezin: Dirck, Jan, Joseph en Salomon de Bray

Van 2 februari tot en met 22 juni 2008 is in het Frans Hals Museum een unieke overzichtstentoonstelling te zien van vier schilders in één gezin: Dirck, Jan, Joseph en Salomon de Bray. Uitzonderlijk schilderstalent zat bij alle vier in de genen. In het Frans Hals Museum komen ze na eeuwen voor het eerst weer tezamen. Vader Salomon en zoon Jan gelden als de grootste historieschilders die Haarlem heeft voortgebracht. Hun classicistische, verhalende en theatrale werken hebben een opvallende positie in de schilderkunst van de Gouden Eeuw. De  jongere zonen Dirck en Joseph produceerden op hun beurt verfijnde bloemstillevens van een uitzonderlijke kwaliteit. Een veelzijdige familie, katholiek, universeel onderlegd en de spil van het culturele leven van het Haarlem in de Gouden Eeuw.

De schilderijen zijn behalve uit de eigen collectie, afkomstig uit musea en privé-collecties uit Europa en de Verenigde Staten.

Judith en Holofernes, Jan de Bray, Rijksmuseum

Vader Salomon; universeel kunstenaar

Salomon de Bray (1597 – 1664) was een veelzijdig man die naast het schilderen ook werkte als architect, stedenbouwkundige, dichter, theoreticus en als ontwerper van zilverwerk. Allereerst was hij echter historieschilder. Het uitbeelden van Bijbelse en klassieke geschiedenissen werd destijds gezien als de hoogste trap in de schilderkunst. Daarbij ging het vooral om de aansprekende weergave van het menselijk handelen en de morele keuzes daarachter. Zijn meest eervolle opdracht kreeg Salomon rond 1648 voor het maken van twee doeken voor de Oranjezaal van Paleis Huis ten Bosch, die Amalia van Solms liet decoreren ter nagedachtenis aan haar echtgenoot stadhouder Frederik Hendrik. Deze werken kunnen Huis ten Bosch uiteraard niet verlaten. Gelukkig zullen van Salomon 13 andere topstukken te zien zijn waaronder Badende vrouw die haar haren kamt uit het Louvre in Parijs. Dit werk is zeer uitzonderlijk omdat er geen vroeger schilderij bekend is met ‘alleen maar’ een vrouwelijk naakt, zonder een handeling of attribuut dat van haar een Venus of Batsheba maakt.

Oudste zoon Jan de Bray: opvolger van Frans Hals

Jan de Bray (ca. 1627 – 1697) werkte net als zijn vader als historieschilder voor de rijke, intellectuele elite. Na de dood van Frans Hals werd hij diens opvolger als de uitverkoren portretschilder van het Haarlemse patriciaat. Hij maakte naast historieschilderijen regentenportretten voor Haarlemse instellingen en drie schoorsteenstukken voor het stadhuis. Het Oordeel van Zaleucus zal voor de tentoonstelling de schepenkamer van het Haarlemse stadhuis verlaten.Van Jan de Bray zullen 29 werken te zien zijn waaronder het Banket van Antonius en Cleopatra uit de Royal Collection, Her Majesty Queen Elisabeth II in Londen.

Jongste zonen Joseph en Dirck: bloemstillevens

Dirck (ca. 1635 – 1694) specialiseerde zich aanvankelijk in de prentkunst. Later legde hij zich, net als zijn broer Joseph (ca. 1628/34 – 1664), toe op het schilderen van bloemstillevens. Van Joseph en Dirck zullen 8 werken op de tentoonstelling te zien zijn.

Bloemstilleven, Dirck de Bray, Privé Collectie

Restauratie met verrassingen

In voorbereiding op de tentoonstelling heeft het Frans Hals Museum twee werken gerestaureerd. Het werk ‘Laat de kinderkens tot mij komen: Pieter Braems en zijn gezin’ van Jan de Bray bezorgde de restauratoren bijzondere verrassingen. Rondom Christus staan enkele meekijkende figuren, die later zijn toegevoegd. Van dit schilderij is namelijk een tekening uit Jan’s atelier bewaard gebleven waarop de vier figuren ontbreken. Wie deze mannen zijn en waarom ze zijn toegevoegd is een raadsel. In de tentoonstelling zal worden ingegaan op de mysteries achter deze toevoegingen.

Ontdek meer

Game 3 of 3

Dislike
Frans Hals

Koos Breukel

Jan van Scorel

Guido van der Werve

Maerten van Heemskerck

Drag & drop if you like

or dislike it

Go on! Drag me around!

Are you sure?!

I don't like him either

He doesn't like you I'm afraid

Meet at Frans Hals!

Game 1 of 3

lock
lock

Game 2 of 3