Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Mag het ook mooi zijn?
Mag het ook mooi zijn? Mag het ook mooi zijn?

Witte poes in een open raam (detail), Jacobus van Looy, ca. 1895. Collectie Frans Hals Museum, schenking Stichting Jacobus van Looy

Curatoren

Antoon Erftemeijer

VriendenLoterij

Haarlemse impressionisten en realisten

Moet je als kunstenaar altijd  maar vernieuwen, experimenteren en meegaan met de laatste stroming ? Of kun je kiezen voor een andere weg, en trouw blijven aan traditie en ambacht?

Voor een aantal beroemde Haarlemse schilders zoals als Kees Verwey, Jacobus van Looy, Otto B. de Kat, Coba Ritsema  en Jaap Ploos van Amstel was het in de eerste decennia van de 20e eeuw helder: kunst moest gewoon mooi zijn om naar te kijken.

En hoewel de tijdgeest alle ruimte gaf voor het experiment, bleven zij bewust ‘conservatief’ schilderen in de traditie van het impressionisme en realisme van de late 19e eeuw. Gewoon mooi.
Of, zoals Kees Verwey zei:
“Kijken is beleven, en om de belevenis is het mij te doen’.

Een belevenis, een kijk-ervaring, dat is de tentoonstelling ‘Mag het ook mooi zijn?’ dan ook helemaal.

Catalogus
Bij de tentoonstelling is een kleurrijke catalogus verschenen met een inleiding door onze conservator moderne kunst Antoon Erftemeijer. De 84 pagina’s tellende catalogus bevat 64 illustraties en is voor € 5,00 verkrijgbaar bij de museumwinkels van onze beide locaties.

Podcast

Nog meer weten over de kunst en de kunstenaars uit de tentoonstelling? Luister naar de podcast met Caspar Stalenhoef en Antoon Erftemeijer!

Beluister de podcast hieronder, in je browser of zoek hem op in je favoriete podcast-app.