The Voice and the Chorus

The Ministry of Culture of the Russian Federation

The Royal Netherlands Embassy in Moscow

Russische Videokunst

De Hallen Haarlem presenteerde in het kader van het Nederland-Ruslandjaar 2013 een groepstentoonstelling met Russische videokunst, getiteld The voice and the chorus. De werken waren afkomstig uit de videocollectie van het National Centre for Contemporary Arts in Moskou. Dit instituut voor hedendaagse kunst is één van de belangrijkste instituten voor onderzoek naar en presentatie van hedendaagse kunst in Rusland. The voice and the chorus was te zien van 9 maart tot en met 26 mei 2013.

Nederland-Ruslandjaar

Ter gelegenheid van het Nederland-Ruslandjaar 2013 zijn in Nederland vanaf februari 2013 tentoonstellingen, concerten, theater- en andere activiteiten georganiseerd. Hierop volgt er in Rusland in mei 2013 een cultureel programma. Van 13 september tot en met 5 oktober 2013 is een tentoonstelling met werken uit de videocollectie van De Hallen Haarlem in het NCCA in Moskou te zien.

The voice and the chorus

De werken in The voice and the chorus in De Hallen Haarlem zijn geproduceerd in de afgelopen tien jaar, en bieden een beknopt overzicht van de hedendaagse Russische videokunst. Er zijn werken van jonge, veelbelovende collectieven als Vverkh! (Omhoog!) en PROVMYZA te zien. Maar kunstenaars die ook al enige tijd buiten Rusland naam hebben gemaakt (o.a. AES+F en Victor Alimpiev) zijn ook vertegenwoordigd. De Russische identiteit staat in de meeste werken centraal. Soms gebeurt dat aan de hand van een sociologische blik, waarbij de positie van het individu of het collectief in de samenleving wordt onderzocht.

Russische identiteit

In de traditie van de Russische cinema zet een aantal kunstenaars het Russische landschap in als symbool voor de Russische identiteit; het mythische landschap, zoals in het werk van Blue Soup Group, of het stedelijke landschap, zoals bij Marina Chernikova.

Individu versus collectief

De Russische identiteit en onderlinge verhoudingen worden belicht in The King of the Forest (2001) van het collectief AES+F. Al op zeer jonge leeftijd worden kinderen gerekruteerd voor de in Rusland hoog gewaardeerde disciplines van ballet en sport, maar ook voor modellenwerk. In de video zie je de kinderen gekleed in wit ondergoed, een verwijzing naar de beroemde Calvin Klein-reclames. De Russische kinderen lijken hun onschuld te hebben verloren door een te vroege (volwassen) verantwoordelijkheid.

Een ander werk dat ingaat op de verhouding tussen het individu en het collectief is Lullaby (2011) van kunstenaarsduo PROVMYZA. De film gaat in op het gebrek aan compassie of aandacht voor het individu in de moderne maatschappij. Een verloren generatie onderneemt een zoektocht naar zingeving. De beelden verwijzen naar de jaren zeventig, toen wereldwijd een generatie naar vrede, liefde en zingeving zocht.