Repainting artworks

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze site te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Lees meer hierover in onze privacyverklaring.

Thomas Florschuetz
Thomas Florschuetz Thomas Florschuetz



Orchideeën, Thomas Florschuetz

Locatie

Hal

Duur

± 30 minuten

Bloemstukken

Onder de titel ‘Ricochet – bloemstukken’ waren van 9 maart tot en met 5 mei 2002 in De Hallen Haarlem 35 recente bloemenfoto´s van de Berlijnse kunstenaar Thomas Florschuetz te zien. Florschuetz maakt monumentale kleurenfoto’s van lelies, anthuriums en orchideeën. De kunstenaar fotografeert bloemen van heel dichtbij. Nooit is de gehele bloem te zien, altijd is maar een gedeelte weergegeven. Door de belichting lijken de lelies en orchideeën bijna transparant en is zelfs het kleinste detail in de bloemen zichtbaar. In het werk van Florschuetz worden bloemen ijle, in de ruimte zwevende voorwerpen met een adembenemende schoonheid. Deze tentoonstelling was eerder te zien in de Nationalgalerie in de Hamburger Bahnhof in Berlijn.

 

Orchideeën, Thomas Florschuetz

Thomas Florschuetz

Thomas Florschuetz (Zwickau, 1957) begon zijn carrière als kunstenaar met het maken van zwart-wit foto’s van delen van lichamen en portretten. In de jaren tachtig maakte hij grote kleurenfoto’s van zijn handen, zijn gezicht, zijn voeten en zijn huid. Florschuetz was gefascineerd door de bijzondere schoonheid van de structuur van de huid van de mens. Zijn gedetailleerde ‘close-ups’ ordende hij veelal tot symmetrische composities.

Bloemen

Recent werkt Florschuetz aan een serie bloemstukken. Het zijn stukken van bloemen, delen van lelies, anthuriums en vooral van orchideeën die op een weergaloze wijze de organische structuur van de bloem laten zien. Uit deze bloemportretten spreekt een bijna obsessieve concentratie op de weergave van het oppervlak van de bloem. Soms is een fotowerk een portret van een afzonderlijke bloem, soms fotografeert hij een zelfde deel van een bloem achter elkaar, met minimale verschillen in de camerastand en de belichting. De bloemen worden als het ware in een snelle beweging door de camera afgetast wat bijna repeterende beelden oplevert. De foto’s van een dergelijke serie vormen met elkaar vaak een twee- of drieluik. Niets leidt de aandacht af van de bloem, de schikking van de kelkbladen en de stand van de stampers. De tere lichtheid, de transparantie, de in elkaar overvloeiende kleuren en de fragiliteit van de bloemen zijn door de kunstenaar verleidelijk beeld gebracht.

Ontdek meer

Game 3 of 3

Dislike
Frans Hals

Koos Breukel

Jan van Scorel

Guido van der Werve

Maerten van Heemskerck

Drag & drop if you like

or dislike it

Go on! Drag me around!

Are you sure?!

I don't like him either

He doesn't like you I'm afraid

Meet at Frans Hals!

Game 1 of 3

lock
lock

Game 2 of 3