Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Thuis bij Jordaens
Thuis bij Jordaens Thuis bij Jordaens

Curatoren

dr. Marrigje Rikken

dr. Katharina Van Cauteren

Georganiseerd in samenwerking met The Phoebus Foundation met ondersteuning van Katoen Natie en Indaver

VriendenLoterij

Fonds 21

J.C. Ruigrok Stichting

Mondriaan Fonds

Stichting Zabawas

Turing Foundation

Vereniging van Vrienden van het Frans Hals Museum

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door de rijksoverheid: de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een indemniteitsgarantie toegekend.

Toeslag

€ 2,-

Het Frans Hals Museum presenteert in samenwerking met The Phoebus Foundation de tentoonstelling Thuis bij Jordaens: de eerste monografische tentoonstelling van de zeventiende-eeuwse Antwerpse meester Jacob Jordaens in Nederland.

Zoals de Noordelijke Nederlanden Frans Hals, Rembrandt en Vermeer hebben, zo kennen de Zuidelijke Nederlanden hun eigen Grote Drie: Jordaens, Rubens en Van Dyck. Net als zijn tijdgenoot Frans Hals, schilderde Jordaens met grote zwier, menselijkheid en eigenzinnigheid. Ontdek meer over Jordaens en laat je verrassen door de verhalen achter zijn vernuftige en soms geestige schilderijen. De hedendaagse reconstructie van Jordaens’ pronkkamer met de recent gerestaureerde, originele deur- en plafondstukken, maakt de tentoonstelling tot een unieke ervaring. Behalve op hun oorspronkelijke plek in het huis van Jordaens zijn deze werken nooit eerder samen getoond.

Stap binnen in Jordaens’ pronkkamer
Jordaens maakte tot op hoge leeftijd historiestukken, portretten en genrevoorstellingen. Zijn naaste familie was daarbij vaak een inspiratiebron en zijn woonhuis een showroom. Zijn ontvangstkamer – waar hij rijke klanten ontving – was op spectaculaire wijze gedecoreerd met werk van eigen hand. Zelfs de deuren en het plafond waren geheel beschilderd. Onlangs zijn de overgebleven schilderijen van de ontvangstkamer volledig gerestaureerd en nu zijn ze voor het eerst weer allemaal bij elkaar te zien. Speciaal voor deze tentoonstelling is in het Frans Hals Museum namelijk een hedendaagse reconstructie gemaakt van die ontvangstkamer waarin je de gerestaureerde deur- en plafondstukken op een bijzondere manier kunt bekijken. Door de spiegelvloer word je letterlijk omgeven door de schilderingen en kun je ervaren hoe de pronkkamer eruit moet hebben gezien. Hierdoor waan je je even ‘thuis bij Jordaens’, tussen werken zoals Jordaens ze bedoeld had.

JACOB JORDAENS, Zo de ouden zongen, piepen de jongen, c. 1640 – 1645, © The Phoebus Foundation.

Inleidingen, rondleidingen en workshops

Tijdens de schoolvakanties zijn er speciale activiteiten voor kinderen met een kindertour waarbij je ontdekt welke grapjes Jordaens, Frans Hals en andere kunstenaars vroeger in hun schilderijen maakten. Met de schilderworkshop kruip je in de huid van deze beroemde schilders uit Haarlem en Antwerpen en maak je een portret met de ‘losse toets’, de schilderstijl van Jordaens en Hals.

Activiteiten voor kinderen

Deze tentoonstelling is georganiseerd in samenwerking met The Phoebus Foundation met ondersteuning van Katoen Natie en Indaver.