Topstukken van het Frans Hals Museum
Topstukken van het Frans Hals Museum Topstukken van het Frans Hals Museum

Hof

Nu te zien!

Het Frans Hals Museum is het kunstmuseum van Haarlem. Hier vind je de grootste collectie schilderijen van Frans Hals ter wereld naast werk van andere beroemde Haarlemse kunstenaars zoals Judith Leyster, Cornelis van Haarlem en Jacob van Ruisdael. Maar je ontdekt er ook een rijke verzameling kunst van 1880 tot nu, waaronder werk van Isaac Israels, Charley Toorop, en Dana Lixenberg.

Kom naar het Frans Hals Museum en waan je even terug in de tijd op de plek waar Frans Hals zelf ook moet hebben rondgelopen. Ook tijdens de Frans Hals tentoonstelling in het Rijksmuseum zijn er nog steeds 17 schilderijen van Frans Hals te zien in het museum, waaronder 3 van zijn levendige en kleurrijke schuttersstukken. Wist je dat hij zichzelf ook een plekje gaf op 1 van deze schuttersstukken? Om de schilder achter de werken te kunnen zien, mag een uitstapje naar Haarlem niet missen!

Het Fenomeen Hals

Ben je benieuwd naar het verhaal achter Frans Hals? In het Frans Hals Museum Groot Heiligland vind je Het Fenomeen Hals. De video-installatie vertelt het biografische verhaal over Frans Hals. Maak in 15 minuten kennis met Frans Hals en ontdek daarna zijn meesterwerken in het museum.

Meer info
Het 18de-eeuwse poppenhuis

Met wel 1.000 kleine voorwerpjes! Middenin het Frans Hals Museum Hof staat het 18de-eeuwse poppenhuis van Sara Ploos van Amstel-Rothé. Zij was een rijke dame voor wie dit poppenhuis een dure hobby was. Het poppenhuis was geen speelgoed, maar werd gezien als een miniatuurmuseum dat getoond kon worden.

Ontdek meer collectie