Onderzoek en restauratie van twee schilderijen van Jan Cornelisz Vermeyen
Onlangs werden twee schilderijen van Jan Cornelisz Vermeyen (c. 1500-1559) in het Frans Hals Museum gerestaureerd en uitvoerig onderzocht: de Kardinaal Érard de la Marck (eigendom van het Rijksmuseum, Amsterdam) en De Heilige Familie (eigendom van het Instituut Collectie Nederland, sinds 1948 in bruikleen aan het Frans Hals Museum).
Al lange tijd werd vermoed dat deze twee schilderijen ooit een paar, of zelfs een tweeluik hebben gevormd. De twee schilderijen sluiten compositorisch op elkaar aan. Zo wijst de engel rechtsboven in het portret van de kardinaal naar de Heilige Familie op het andere schilderij en worden beide panelen belicht vanuit dezelfde bron, die zich in het midden bevindt.
Ook loopt de groene draperie in de achtergrond van het portret door in het schilderij De Heilige Familie.
Tijdens de restauratie werd veel van het originele verfoppervlak van Vermeyen weer zichtbaar gemaakt. Visuele analyse en technisch onderzoek van de schilderijen leverden nieuwe argumenten die de hypothese steunen dat de twee tot nu toe van elkaar gescheiden panelen ooit één tweeluik vormden.
Helaas is er geen definitief bewijs, maar het vermoeden is zo sterk dat besloten is de schilderijen voortaan samen tentoongesteld worden.
Deze presentatie schenkt zowel aandacht aan het kunsthistorisch en technisch onderzoek, als aan de praktische aspecten van de restauratie.