Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Nieuwkomers
Nieuwkomers Nieuwkomers

Ā± 60 minuten

Curatoren

Norbert Middelkoop

VriendenLoterij

Vereniging Vrienden van het Frans Hals Museum

Legaat mevrouw M.J. Schulz-van Vastenhoven

Ahold Delhaize

Anonieme stichting

Gravin van Bylandt Stichting

Ā± 60 minuten

Vlaamse kunstenaars in Haarlem 1580-1630

Vlaamse kunstenaars brachten de kunst in Haarlem tot bloei. In de tentoonstelling Nieuwkomers ontdek je aan de hand van het werk en leven van zes bekende kunstenaars hoe rond 1600 de kunst en de stad blijvend veranderden.

Hoofdpersonen zijn onder anderen Frans Hals, Karel van Mander en Lieven de Key. Zij waren heel verschillende kunstenaars, ieder met een eigen verhaal maar met eenzelfde achtergrond: hun wortels lagen in Vlaanderen of Brabant. Wat bracht hen in beweging en wat maakte Haarlem zo aantrekkelijk?

Tussen 1580 en 1630 verhuisden veel mensen uit de Zuidelijke Nederlanden naar Haarlem. Deze Vlaamse nieuwkomers – ambachtslieden, handelaren en kunstenaars – moesten een nieuw leven opbouwen in een stad die ze niet kenden. Met hun kennis, kapitaal Ć©n talent droegen ze bij aan de bloei van de Haarlemse kunst. En dat zie je tot op de dag van vandaag nog terug.

Frans Hals, Kinderen uit de familie van Campen met een bokkenwagen. Fragment, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van Belgiƫ (Brussel), inv. 4732, foto: J. Geleyns

EXTRA ACTIVITEITEN

Verhaal op zaal
Speciaal getrainde rondleiders laten je ieder weekend in een kwartier een aantal kunstwerken net wat anders bekijken en gaan met je in gesprek over wat jij ziet.

Verhaal op zaal
ACTIVITEITEN VOOR KINDEREN

Kinderen kunnen op ontdekking in de tentoonstelling met de speurtocht en tijdens de schoolvakanties zijn er extra activiteiten zoals de schilderworkshop en de kindertour.

Ontdek het programma voor kinderen