Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Who is she? Portretten vertellen
Who is she? Portretten vertellen Who is she? Portretten vertellen

Boven: afbeelding van kunstenaar Patricia Kaersenhout, foto: Aatjan Renders. Onder: Charles Howard Hodges, Portret van Wilhelmina Jacoba van Pembroek, 1820, olieverf op doek, collectie Frans Hals Museum

Curatoren

Ann Demeester, Manique Hendricks, Maarten de Leede en Roísín Douglas

Patricia Kaersenhout (vertegenwoordigd door Galerie Wilfried Lentz)

VriendenLoterij

Wie heeft er een plaats aan tafel?

In de tentoonstelling Who is she? Portretten vertellen vormt het monumentale werk ‘Guess Who’s Coming to Dinner Too?’ van kunstenaar en cultureel activist Patricia Kaersenhout het middelpunt.

Met deze installatie, bestaande uit grote, rijk gedekte eettafels vol glaswerk en geborduurde lopers, geeft Kaersenhout vrouwen van kleur die nog geen positie hebben veroverd in de geschiedenisboeken een plek aan tafel: een hedendaags portret van heldinnen van verzet. In de tentoonstelling wordt de installatie omringd door bijzondere portretten van en over vrouwen uit de periode 1820 tot heden van kunstenaars als Charley Toorop, Hellen van Meene, Julika Rudelius, Charles Howard Hodges en Jan Sluijters.

In deze tentoonstelling laten we je naar de portretten kijken vanuit een nieuw perspectief en met uitgesproken aandacht voor de rol van de vrouw. Van beroemde mannelijke makers is vaak veel bekend, vrouwen hebben in de kunstgeschiedenis vaker een bijrol. Wat vertellen de portretten in de tentoonstelling?  Wie is zij? Of zegt de manier waarop ze is afgebeeld vooral iets over hoe ze gezien werd door anderen? Verandert dat met de tijd?  En in hoeverre is de eigen blik gekleurd door aannames en stereotypen?

Het Frans Hals Museum nodigt met Who is she? Portretten vertellen jou actief uit om anders te kijken naar de manier waarop vrouwen werden en worden gepresenteerd in museale collecties en daardoor meer te zien. En laat je nadenken over welke vrouw volgens jou een plek aan tafel verdient.

Kijk hier de online opening terug.

Bekijk meer video's over de tentoonstelling
IN DE MEDIA

My Daily Shot of Culture

Jennifer & Jermaine van My Daily Shot of Culture bezochten de tentoonstelling en interviewde Ann Demeester. Benieuwd naar hun bevindingen? Bekijk hieronder de video?

Interview met Patricia Kaersenhout

Voor het Haarlems Dagblad sprak Leontien van Engelen met Patricia Kaersenhout over haar werk en de tentoonstelling. Heb je een digitaal abonnement bij het Haarlems Dagblad? Lees dan het hele artikel via de onderstaande button.

Lees het hele interview