Zo goed als nieuw?
Zo goed als nieuw? Zo goed als nieuw?

BankGiro Loterij

Vrienden van het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem

Mondriaan Fonds

Elisabeth van Thüringenfonds

Prins Bernhard Cultuurfonds

Gemeente Haarlem

De Regenten en Regentessen van Frans Hals (gerestaureerd)

In chique, zwarte jurken kijken ze ons aan. Kalm, waardig, bedeesd. Dit zijn dames van stand en ze hebben het beste met je voor.

137 jaar geleden keken ze op precies dezelfde manier naar de befaamde Amerikaanse schilder Singer Sargent. De overlevering wil dat hij ooit uren doorbracht in het Frans Hals Museum om het schilderij Regentessen van het Oudemannenhuis (c. 1664) te bestuderen. Hij vroeg zelfs om een trapje om hun geverfde wangen te mogen strelen! De afgelopen vier jaar zijn de regentessen, samen met andere vermaarde regentenstukken van Frans Hals, nog intensiever onder de loep genomen.

De Regenten en Regentessen werden onderzocht door het team van restauratoren van het Frans Hals Museum, aangevuld met kenners en conservatoren. Zij bogen zich over deze drie wereldberoemde groepsportretten om een beter inzicht te verkrijgen in de werkwijze van Hals en herstelden de schilderijen weer in volle hernieuwde glorie.

Vanaf 18 januari zijn de dames en heren weer te zien. Een documentaire, gemaakt door Marcel van der Velden en Krista Arriëns, laat de bezoeker bovendien het werk achter de schermen ontdekken dat aan deze ‘rentree’ van de schilderijen voorafging.