Repainting artworks

‘Het Frans Hals Museum gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om te analyseren hoe bezoekers onze website gebruiken, om het delen van inhoud op sociale media mogelijk te maken en om de inhoud en advertenties van de site af te stemmen op uw voorkeuren. Dergelijke cookies worden ook door derden geplaatst. Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je hiermee akkoord. Zie onze cookie-instellingen voor een beschrijving van de cookies waarvoor wij jouw toestemming vragen.

Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Koop tickets

Zo ziet het Paradijs eruit, II
Zo ziet het Paradijs eruit, II Zo ziet het Paradijs eruit, II



Still van Kano, Jeroen Eisinga

Locatie

Hal

Tijd

± 30 minuten

Tijd

± 30 minuten

Drie visies uit de collectie hedendaagse audiovisuele kunst. Jeroen Eisinga, Rob Johannesma en Friedrich Kunath

Op de zolderverdieping van de Vleeshal worden drie audiovisuele werken getoond, waarin het hedendaagse landschap centraal staat. Van ‘klassiek’ schilderachtig (Rob Johannesma) via droogkomisch-ingetogen (Jeroen Eisinga) tot ronduit romantisch (Friedrich Kunath) wordt het landschap ingezet voor artistiek onderzoek.

Het werk Zonder titel van Rob Johannesma (1970) verwijst nadrukkelijk naar de geschiedenis van de schilderkunst. De kunstenaar schildert als het ware met zijn videocamera (hij zoomt in op dia’s die hij maakt van de natuur, die hij vervolgens zeer precies voor de lens van de camera heen en weer beweegt), en toont zich uitermate geïnteresseerd in de fysieke structuur van de natuur: bomen, takken en bladeren. Zoals bij modernisten als Gestel (te zien op de benedenverdieping van de Vleeshal) het landschap werd teruggebracht tot een mozaïek van abstracte vlakken, is ook Johannesma’s bos bij nacht een studie naar de essentie van natuurlijke vormen.

In de 16-mm film Kano van Jeroen Eisinga (1966) zit een man in een rode kano, die in een smal slootje in een druilerig weiland ligt. Hij heeft geen peddel, en komt dus geen meter verder. Berustend in zijn lot tuurt hij voor zich uit. Het is een even eenvoudig als krachtig beeld, waarin de kunstenaar het typisch Hollandse, gecultiveerde landschap inzet als metafoor voor beperking en lamlendigheid.

Ook bij Friedrich Kunath (1974) wordt het landschap gebruikt als verbeelding van gevoelens en emoties. In het videowerk About Soufflé zien we de kunstenaar rennend en springend door landschappen over de hele aardbol – van een straatje in de Amsterdamse Jordaan tot aan ongerepte natuur in China. Zoals een hele generatie jonge kunstenaars weer op zoek is naar ontsnapping aan de dagelijkse realiteit en gebruik maakt van thema’s die we kennen uit de Romantiek, dient het landschap ook voor Kunath als decor voor hevig verlangen en onbereikbare dromen. Een oneindige zoektocht naar het paradijs.

Still van Kano, Jeroen Eisinga

Ontdek meer

Game 3 of 3

Dislike
Frans Hals

Koos Breukel

Jan van Scorel

Guido van der Werve

Maerten van Heemskerck

Drag & drop if you like

or dislike it

Go on! Drag me around!

Are you sure?!

I don't like him either

He doesn't like you I'm afraid

Meet at Frans Hals!

Game 1 of 3

lock
lock

Game 2 of 3