Repainting artworks

‘Het Frans Hals Museum gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om te analyseren hoe bezoekers onze website gebruiken, om het delen van inhoud op sociale media mogelijk te maken en om de inhoud en advertenties van de site af te stemmen op uw voorkeuren. Dergelijke cookies worden ook door derden geplaatst. Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je hiermee akkoord. Zie onze cookie-instellingen voor een beschrijving van de cookies waarvoor wij jouw toestemming vragen.

Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Koop tickets

Andrea Fraser, A Gallery Talk, 1989

In een uitdagend drieluik duikt het Frans Hals Museum in de wereld van de institutionele kritiek. Een kunststroming met bloeiperiodes eind jaren ’60 en begin jaren ’90, waarin kunstenaars met hun werk kritiek leverden op de kunstwereld zelf; op de krachten in het kunstenveld en op wie of wat bepaalt wat kunst is.

Werken van Sarah Lucas, Tracey Emin en Andrea Fraser uit de collectie van het Frans Hals Museum vormen het vertrekpunt voor het tonen van een nieuwe, hedendaagse lichting van Institutionele Kritiek. Deze keer zonder de kritische afstandelijke houding die kenmerkend was voor de historische voorlopers. Onderzocht wordt wat de huidige stand van zaken is. Hoe staat het nu met ‘De Kunstwereld’, waarin de scheidslijn tussen kunst en commercie steeds meer vervaagt? En welke rol speelt onze huidige (online) beeldcultuur bij het uiten van kritiek hierop?

Het eerste deel van het drieluik is de tentoonstelling Beeldmacht, die ingaat op beeldcultuur en hoe social media de beleving van kunst en de notie van kritiek verandert. Kijken we anders naar kunst nu dat veel meer met beeld gecommuniceerd wordt? En wat doet dit met de manier waarop kritiek geleverd wordt?

In het tweede deel staat representatie centraal. Wie is op de schilderijen van onze museale collecties afgebeeld en wie niet? En wie wordt in de zalen van musea als publiek aangesproken en wie niet? Kunstenaars spreken deze vragen in hun werk aan en laten zien hoe de machtrelaties binnen het museum effect hebben ver daarbuiten.

Tot slot zoomen we uit en word bekeken wat ‘het systeem’ eigenlijk is waarin kunst vandaag leeft en waar kunstenaars op leunen. Is dat het museum, een privéhuis op de 5th avenue in New York of Wassenaar, of een galerie? Of is het eigenlijk meer Instagram, de familie van een kunstenaar, en een vriend die ook criticus is?

Deel 1, Beeldmacht, te zien t/m 20 september 2020. De data van deel 2 en 3 worden binnenkort gepubliceerd.

Randprogramma
Samen met Studium Generale Rietveld Academie en het Goethe-Institut organiseert het Frans Hals Museum een extra programma rond het tentoonstellingsdrieluik. Dit bestaat uit verdiepende lezingen, performances en evenementen. Deze zullen voorlopig online plaatsvinden. Meer informatie hierover is te vinden op de website die speciaal voor het project gemaakt is: theartofcritique.rietveldacademie.nl.

Game 3 of 3

Dislike
Frans Hals

Koos Breukel

Jan van Scorel

Guido van der Werve

Maerten van Heemskerck

Drag & drop if you like

or dislike it

Go on! Drag me around!

Are you sure?!

I don't like him either

He doesn't like you I'm afraid

Meet at Frans Hals!

Game 1 of 3

lock
lock

Game 2 of 3