Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Ann Demeester bijzonder hoogleraar
Ann Demeester bijzonder hoogleraar Ann Demeester bijzonder hoogleraar

foto: Fjodor C. Buis

Ann Demeester benoemd tot bijzonder hoogleraar Kunst en Cultuur

Vandaag heeft de Radboud Universiteit Nijmegen bekend gemaakt dat Ann Demeester is benoemd tot bijzonder hoogleraar Kunst en Cultuur. Zij zal de Anton van Duinkerken leerstoel bekleden, vernoemd naar de dichter, essayist en literatuurhistoricus die van 1953 tot 1968 als hoogleraar aan de Radboud werkzaam was.

Het is een eervolle en onbezoldigde functie, waarbij de hoogleraar een schakelrol vervult de academische wereld en het museale werkveld.  De Raad van Toezicht van het Frans Hals Museum, die deze nevenfunctie moest goedkeuren, is trots dat deze eer het museum te beurt valt. Het zal het museum in staat stellen zijn reputatie nog verder te versterken; niet alleen onder bezoekers maar ook onder onderzoekers en een nieuwe generatie studenten.

foto: Fjodor C. Buis

Transhistorisch museum

Ann gaat onderwijzen over het transhistorisch museum binnen het masterprogramma Kunst- en Cultuurwetenschappen en focust op theoretisch en praktisch onderzoek naar ‘transhistorische’ tentoonstellingspraktijken waarbij kunstwerken en ideeën en uit verschillende periodes, geografische zones en culturele contexten met elkaar in verband worden gebracht om hedendaagse punten aan de kaak te stellen. Dit onderzoek hangt samen met het project dat het Frans Hals Museum in 2015 samen met M – Museum in Leuven heeft opgezet, getiteld The Transhistorical Museum: Objects, Narratives and Temporalities waarbij ook het MASP in São Paulo betrokken is.

Uitbreiden academisch draagvlak

Ann: “In de praktijk betekent dit dat ik het onderzoek dat wij nu al doen en uitvoeren -achter de schermen van het museum- kan delen met een brede groep studenten en onderzoekers. Ook betekent het dat wij als museum nu officieel  een universitaire partner hebben en ons academisch draagvlak ook kunnen uitbreiden. Ik blijf mijn werk voor het museum onverminderd voortzetten en zal daarnaast per jaar een lesreeks geven aan de universiteit. De universiteit stelt ons daarnaast (ook financieel) in staat om nieuwe symposia en workshops over het ‘transhistorische museum’ te organiseren. Ik kijk er naar uit om, samen met de collega’s, een levendige verbinding te leggen tussen de wereld van de universiteit en die van het museum en de levende kunst!”