Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Frans Hals Museum draagt bij aan kunstproject ‘Meer’makers
Frans Hals Museum draagt bij aan kunstproject ‘Meer’makers Frans Hals Museum draagt bij aan kunstproject ‘Meer’makers

'Meer'makers expositie

Met materiaal, een gastles portrettekenen en een museumbezoek draagt het Frans Hals Museum bij aan het kunstproject ‘Meer’makers. Het is een serie kunstlessen voor kinderen van 8 tot 12 jaar uit Meerwijk (Schalkwijk). Het is een initiatief van de VMGH (vereniging voor Marokkaanse gemeenschap Haarlem) gevestigd in het Wereldhuis Meerwijk.

‘Meer’makers sluit af met een expositie
De succesvolle pilot is op 2 april 2022 afgesloten met een expositie. Elke zaterdagmiddag deden kinderen tussen de 8 en 12 jaar tegen een kleine vergoeding van slechts €1,00 mee aan een kunstles. Na drie series van acht lessen was er een expositie voor de familie en vrienden van de kinderen in wijkcentrum de Wereld.

Successen vieren
Met ‘Meer’makers is er een start gemaakt met het aanbieden van kunstzinnige activiteiten in Meerwijk. Tot de komst van ‘Meer’makers was er voor kinderen geen mogelijkheid om zich in hun vrije tijd bezig te houden met beeldende kunst. Daarom wilden de bedenkers van ‘Meer’makers met deze pilot het gevoel voor kunst en cultuur tot leven te brengen in de wijk voor deze doelgroep. De hoop was dat ook anderen zich in gingen zetten in Schalkwijk met een eigen aanbod. Dit is ruimschoots gelukt. De wijk begint te bloeien, meerdere initiatiefnemers zijn gestart met een aanbod te ontwikkelen en op meerdere locaties vinden nu kunstzinnige en culturele activiteiten plaats.

36 kinderen deden mee
Ondanks Corona is het gelukt om 36 kinderen deel te laten nemen aan ‘Meer’makers. Mede dankzij de scholen uit Meerwijk, Kunstnest, het Lijmlab, de VMGH en de cultuurcoach van stichting Hart is het gelukt om bij deze kinderen de interesse te wekken voor kunstzinnige activiteiten.

VMGH wist dat het niet voor elk kind vanzelfsprekend is deel te kunnen nemen aan culturele activiteiten. Niet elk gezin in Schalkwijk heeft daar de middelen toe. Door de kosten laag te houden en de activiteit dicht bij huis te organiseren, heeft VMGH kinderen weten te bereiken die geen gebruik maken van regulier aanbod elders in de stad.

Een van de kinderen vertelt: “Ik ben niet meer onzeker en heb meer zelfvertrouwen gekregen, omdat ik nu weet dat iets niet mooi hoeft te zijn, maar dat het leuk is te experimenteren en te ontdekken wat ik allemaal kan”.

Mede mogelijk gemaakt door:
Het project is niet kostendekkend door €1 per keer te vragen. Naast de gemeente Haarlem hebben het Ruigrokfonds, het Fonds voor Cultuurparticipatie, Royal Talens, stichting Dock en het Frans Hals Museum een financiële of materiele bijdrage geleverd, dan wel een locatie geboden.

'Meer'makers expositie

'Meer'makers Schilderen als Frans Hals