De tuin is van 15 tot en met 19 april gesloten voor bezoekers.

Frans Hals Museum presenteert programma voor jong en oud in de herfstvakantie
Frans Hals Museum presenteert programma voor jong en oud in de herfstvakantie Frans Hals Museum presenteert programma voor jong en oud in de herfstvakantie

Tentoonstelling 'Nieuwkomers' in het Frans Hals Museum locatie HOF (Groot Heiligland), Haarlem

Schilderworkshop in het Frans Hals Museum, Haarlem Foto: Arno Stevens

Verhaal op zaal in de tentoonstelling Nieuwkomers, Frans Hals Museum, Haarlem

Speurtocht in de tentoonstelling Nieuwkomers, Frans Hals Museum, Haarlem

Nu nog meer de zien en te doen in locatie HOF van het Frans Hals Museum

Vanaf de herfstvakantie is er in locatie HOF (Groot Heiligland) van het Frans Hals Museum in Haarlem nog meer te zien en te doen. Kinderen kunnen van 15 tot en met 23 oktober meedoen aan de interactieve kindertour of zelf een portret schilderen tijdens de schilderworkshop. Volwassenen kunnen luisteren naar nieuwe verhalen op zaal in de pas geopende tentoonstelling Nieuwkomers, over Vlaamse kunstenaars die rond 1600 de kunst in Haarlem tot bloei brachten. Daarnaast organiseert het Frans Hals Museum op 30 oktober twee lezingen in het kader van deze tentoonstelling en de Maand van de Geschiedenis.

ACTIVITEITEN VOOR KINDEREN IN DE HERFSTVAKANTIE

Van 15 tot en met 23 oktober kunnen kinderen in het Frans Hals Museum meer ontdekken met de schilderworkshop en de kindertour. Tijdens de schilderworkshop kuipen kinderen in de huid van de beroemde schilder Frans Hals die als peuter naar Haarlem verhuisde en uitgroeide tot de bekendste kunstenaar van Haarlem. Hij was in zijn eigen tijd al beroemd om zijn losse ‘toets’ – de manier waarop hij schilderde – en nu nog steeds. Stap achter de schildersezel, pak een penseel en maak zelf een portret in zijn stijl. Tijdens de kindertour ontdekken kinderen de hoogtepunten van het museum en krijgen ze antwoord op vragen als: schilder je een stad altijd zoals die er echt uit ziet? En welke verhalen bedenk jij bij de kunst? De kindertour zit vol met leuke opdrachten die je anders laten kijken naar de schilderijen én naar elkaar. Ook de speurtocht is volledig vernieuwd met nieuwe zoek-, kijk en doe-opdrachten. En kinderen kunnen naar binnen gluren in het achttiende-eeuwse poppenhuis met wel duizend kleine voorwerpjes. Het Frans Hals Museum is gratis tot en met 18 jaar, alleen voor de workshop en de kindertour geldt een toeslag. Alle activiteiten voor kinderen zijn te reserveren via www.franshalsmuseum.nl/kinderen

Schilderworkshop in het Frans Hals Museum, Haarlem Foto: Arno Stevens

Activiteiten voor kinderen
ANDERS KIJKEN NAAR DE TENTOONSTELLING NIEUWKOMERS

Speciaal voor de tentoonstelling Nieuwkomers zijn verschillende nieuwe verhalen op zaal ontwikkeld. Elke zaterdag en zondag kunnen bezoekers tussen 13:00 en 16:00 uur luisteren naar een inspirerend Verhaal op zaal. De speciaal getrainde rondleiders laten je in een kwartier een aantal kunstwerken net wat anders bekijken en gaan met je in gesprek over wat jij ziet. Daarnaast organiseert het Frans Hals Museum op zondag 30 oktober twee lezingen in het kader van de Maand van de Geschiedenis. Deelnemers ontdekken tijdens de lezingen meer over Vlaamse kunstenaars in Haarlem in de periode 1580 – 1630 en hoe rampspoed in Haarlem tot iets moois leidde. Met de lezing van conservator oude kunst Norbert Middelkoop maak je kennis met de hoofdpersonen uit de tentoonstelling Nieuwkomers. Tijdens de lezing van Hein Klemann, professor economische geschiedenis aan de Erasmus Universiteit, kom je meer te weten over de stad waarin zij terechtkwamen.

Verhaal op zaal in de tentoonstelling Nieuwkomers, Frans Hals Museum, Haarlem

Meer informatie

Meer informatie over alle activiteiten voor kinderen en volwassenen is te vinden op www.franshalsmuseum.nl/agenda

Speurtocht in de tentoonstelling Nieuwkomers, Frans Hals Museum, Haarlem