De tuin is van 15 tot en met 19 april gesloten voor bezoekers.

Frans Hals Museum viert verjaardag van Haarlem
Frans Hals Museum viert verjaardag van Haarlem Frans Hals Museum viert verjaardag van Haarlem

Gratis toegang op 23 november en overhandiging ‘Wat breng jij mee?’ aan burgemeester Jos Wienen als cadeau aan de stad

De stad Haarlem viert op woensdag 23 november haar 777e verjaardag, een feestelijke gebeurtenis voor alle Haarlemmers. Ter gelegenheid daarvan is het Frans Hals Museum, het kunstmuseum van Haarlem, op beide locaties gratis te bezoeken. Daarnaast worden tijdens de feestelijke bijeenkomst met het jaarlijkse taartmoment in het Noord-Hollands Archief, de eerste inzendingen van de ‘Wat breng jij mee?’ activiteit uit de tentoonstelling Nieuwkomers overhandigd aan burgemeester Jos Wienen.

Sinds Frans Hals ongeveer 435 jaar geleden als peuter met zijn ouders van Antwerpen naar Haarlem verhuisde, is hij uitgegroeid tot dé  portretschilder van de stad en een van de grootste Hollandse schilders uit de zeventiende eeuw. Ook is hij dit najaar een van de hoofdpersonen uit de tentoonstelling Nieuwkomers, over zes bekende kunstenaars met Vlaamse wortels die rond 1600 naar Haarlem kwamen en de kunst hier tot bloei brachten. Als hoeder van een belangrijk deel van de (kunst)historische stadsschatten, viert het Frans Hals Museum de 777e verjaardag van Haarlem met alle Haarlemmers. Daarom zijn beide locaties van het museum op woensdag 23 november vrij toegankelijk en is er in locatie HOF aan het Groot Heiligland tussen 13:00 en 15:30 uur Verhaal op zaal  over de stad. In locatie HAL aan de Grote Markt vieren bezoekers het verjaardagsfeestje mee met een gratis bezoek aan de tentoonstelling The Rhythm of the Night: een ode aan de nacht met videokunst waarbij je de beat in je buik voelt alsof je zelf op de dansvloer staat.

OVERHANDIGING INZENDINGEN ‘WAT BRENG JIJ MEE?’

Met de tentoonstelling Nieuwkomers in locatie HOF stimuleert het Frans Hals Museum niet alleen om anders naar kunst en de stad Haarlem te kijken, maar ook naar de invloed die nieuwe bewoners op een stad kunnen hebben. Aan het eind van de tentoonstelling krijgen bezoekers de vraag: welke talenten, kennis of vaardigheden zou jij meebrengen als nieuwe inwoner van de stad? Na de tentoonstelling worden alle inzendingen opgenomen in het Noord-Hollands Archief. Daar worden documenten voor de eeuwigheid bewaard, zodat wat wij nu doen en denken ook voor toekomstige generaties beschikbaar blijft.

Op 23 november overhandigt Lidewij de Koekkoek, directeur van het Frans Hals Museum, de eerste inzendingen van ‘Wat breng jij mee?’ aan burgemeester Jos Wienen en Willeke de Groot, directeur van het Noord-Hollands Archief. Dit cadeau aan de stad Haarlem vormt samen met het aansnijden van de verjaardagstaart, het startschot voor de tentoonstelling Vlaams Haarlem in het Noord-Hollands Archief. Deze tentoonstelling vertelt het verhaal van al die andere, onbekende nieuwkomers die tussen ongeveer 1580 en 1630 naar Haarlem kwamen. Wie waren zij? Waar woonden zij? Wat brachten zij mee en hoe werden ze hier ontvangen?

Het Frans Hals Museum en het Noord-Hollands Archief werken in het kader van beide tentoonstellingen samen om de verbinding te versterken tussen de geschiedenis en kunstcollectie van Haarlem en de inwoners en bezoekers van de stad.

PROGRAMMA VERJAARDAG HAARLEM
  • De overhandiging van de ‘Wat breng jij mee?’ inzendingen vindt plaats tijdens de feestelijke bijeenkomst ter gelegenheid van de verjaardag van Haarlem op 23 november van 10 tot 11 uur in de Janskerk (Jansstraat 40) en is vrij toegankelijk. Het aansluitende taartmoment wordt aangeboden door het Noord-Hollands Archief. Wil je verzekerd zijn van een plekje voor de bijeenkomst, meld je aan via communicatie@noord-hollandsarchief.nl o.v.v. ‘verjaardag’. Voor een stukje taart vanaf 11 uur is geen aanmelding nodig.
  • De gratis toegang bij het Frans Hals Museum is geldig tijdens de reguliere openingstijden bij locatie HAL (Grote Markt 16) en HOF (Groot Heiligland 62).
  • Verhaal op zaal over de stad Haarlem vindt plaats tussen 13:00 en 15:30 uur in locatie HOF (Groot Heiligland 62).

Meer informatie Download dit persbericht RSVP voor de pers

Ontdek meer nieuws