Repainting artworks

‘Het Frans Hals Museum gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om te analyseren hoe bezoekers onze website gebruiken, om het delen van inhoud op sociale media mogelijk te maken en om de inhoud en advertenties van de site af te stemmen op uw voorkeuren. Dergelijke cookies worden ook door derden geplaatst. Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je hiermee akkoord. Zie onze cookie-instellingen voor een beschrijving van de cookies waarvoor wij jouw toestemming vragen.

Locatie HOF is tot 14 februari gesloten. Bezoek The Rhythm of the Night in locatie HAL van woensdag t/m zondag nu met 50% korting.

Koop tickets

Haarlemse Helden: van binnen en van buiten
Haarlemse Helden: van binnen en van buiten Haarlemse Helden: van binnen en van buiten



Frans Hals, Portret van een dame met handschoenen, c. 1645/50, Frans Hals Museum, Particuliere collectie ter ere van Doris Morksy. Foto: Arend Velsink

Frans Hals, De Reiziger, ca. 1650, Frans Hals Museum, Bruikleen particuliere collectie. Foto: René Gerritsen

NRC hoofdredacteur en nieuwe Nederlander Peter Vandermeersch liet in de openingstoespraak van de collectiepresentatie Haarlemse Helden fijnzinnig zien hoe Haarlem van oudsher de vruchten van immigranten plukt.

Haarlem bloeit op uitheemse wortels. Uitgeweken Amsterdammers en migranten uit alle windstreken geven onze stad vandaag een impuls. Vluchtelingen uit Antwerpen, Gent, Brugge, Poperinge en Roeselare deden dat aan de vooravond van de Gouden Eeuw nog sterker. Frans Hals was er één van.

“Een paar weken geleden kondigde ik aan dat ik in september opstap als hoofdredacteur van de NRC. Ik heb de baan negen jaar lang met ongelofelijk veel passie en plezier gedaan. Maar ik vind dat een hoofdredacteur zijn redactie niet al te lang moet vermoeien met zijn ideeën en ik wil weer dat gaan doen waarvoor ik dertig jaar geleden de journalistiek inging: stukken schrijven. Zoals u misschien wel weet, doe ik dat vanaf dit najaar vanuit Parijs.

Frans Hals, Portret van een dame met handschoenen, c. 1645/50, Frans Hals Museum, Particuliere collectie ter ere van Doris Morksy. Foto: Arend Velsink

Waarom vertel ik dat? Omdat ik bij mijn afscheid een vraag- en antwoordsessie hield op onze site met de lezers van NRC. Een van hen vroeg me welke nieuwsgebeurtenis me de voorbije negen jaar het meest had geraakt. Ik antwoordde dat, als het over een gebeurtenis op zich gaat, ik het meest geraakt was door de moordaanslag op de redactie van Charlie Hebdo. Op een paar uur rijden van Nederland werden, in een poging om het vrije woord te laten verstommen, twaalf collega’s op een redactie vermoord.

Maar ik voegde eraan toe dat het debat dat mij, hier in Nederland, die voorbije negen jaar lang het meest heeft geboeid het identiteitsdebat is. De toenmalige prinses Maxima zorgde in 2007 voor enige ophef toen ze vertelde dat ze de afgelopen jaren naar de identiteit van dé Nederlander had gezocht maar die niet had gevonden. ‘Nederland is grote ramen met open gordijnen, maar ook hechten aan privacy’, zei de huidige koningin. ‘Nederland is één koekje bij de koffie, maar ook een enorme gastvrijheid en warmte.’

Frans Hals, De Reiziger, ca. 1650, Frans Hals Museum, Bruikleen particuliere collectie. Foto: René Gerritsen

Lees hier de hele toespraak.

Ontdek meer nieuws

Game 3 of 3

Dislike
Frans Hals

Koos Breukel

Jan van Scorel

Guido van der Werve

Maerten van Heemskerck

Drag & drop if you like

or dislike it

Go on! Drag me around!

Are you sure?!

I don't like him either

He doesn't like you I'm afraid

Meet at Frans Hals!

Game 1 of 3

lock
lock

Game 2 of 3