Ondersteboven van kunst in het vernieuwde educatieprogramma
Het Halsoverkop Museum is bedacht door kunstenaar Maarten Bel in samenwerking met het Frans Hals Museum. Het doel is om scholieren een museumervaring te geven die alles op z’n kop zet!
Kijken door een andere bril
‘Het Halsoverkop Museum is gericht op klas 1 en 2 van het VMBO. In het begin van de workshop neem ik de rol van cultuurbarbaar aan.’ vertelt Maarten. ‘Ik ga mee in het gevoel van kinderen dat kunst saai is. Ze mogen allemaal spuien wat ze niet bevalt aan musea. Al die kritiek schrijven ze op briefjes en die gaan letterlijk de blender in. Vervolgens gaan we rondkijken in het museum. Daar stappen we met z’n allen af van ‘ouderwetse’ manieren van kijken, van kijken waarbij je heel veel moet snappen en begrijpen, bordjes leest en instemmend knikt. We geven de leerlingen een nieuwe blik op kunst door het letterlijk opzetten van een andere bril.’
‘Humor is een belangrijk onderdeel in het geheel. Het brengt luchtigheid en dat gaat goed samen met wat meer serieuze aandacht. Als je bijvoorbeeld met kinderen naar een zelfportret uit de 17e eeuw kijkt, kun je zo’n portret benaderen als een selfie en vragen: is dit eigenlijk een goede selfie? Welk instagram-filter is hier gebruikt? Dat vinden kinderen dan grappig, maar tegelijkertijd gaan ze anders en vooral ook beter kijken naar wat die schilder nou heeft gedaan.’
Maarten Bel is een multidisciplinaire kunstenaar uit Rotterdam. Hij maakt voorstellingen, programma’s voor SchoolTV, educatieve projecten, boeken, tekeningen, installaties, rondleidingen, video’s en evenementen. Zijn werk is onder meer te zien in Museum Boijmans van Beuningen, TENT Rotterdam en Stedelijk Museum Amsterdam.
Boek hier de workshop Halsoverkop Museum!
Dit stuk is een verkorte versie van het interview in het jaarlijkse TOON magazine, verkrijgbaar in onze museumwinkel.