Repainting artworks

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze site te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Lees meer hierover in onze privacyverklaring.

Interview LAKSHMI
Interview LAKSHMI Interview LAKSHMI



Lakshmi. Foto: Kim Balster

Studio Drift, Fragile Future Chandelier 3.5 (detail), 2012, Stedelijk Museum Amsterdam

Edvard Munch, De Schreeuw, 1893, The National Museum of Art, Architecture and Design, Oslo, Noorwegen

Haarlemse held in de muziek

In het verleden had Haarlem veel helden in de kunst, tegenwoordig vooral in de muziek. LAKSHMI is er daar één van, met de prachtige pop noir die ze maakt. Eind vorig jaar haalde ze de headlines als heldin die een lans brak voor vrouwen in de popmuziek, naar aanleiding van de Top 2000.

Lakshmi. Foto: Kim Balster

Je bent zes jaar geleden in Haarlem komen wonen, was dat vanwege de befaamde muziekscene hier?

‘Mijn vriend woonde in Haarlem en Haarlemmers willen nooit weg uit hun stad, zo heb ik ervaren. Dus dat was de reden. Ik moest echt even wennen en had flink heimwee naar Nijmegen, waar ik ben opgegroeid. Ik had wel snel contact met andere muzikanten, wat leuk is, maar in mijn vrije tijd had ik geen behoefte om wéér in de muziek te zitten. Dus ik wilde ook wel andere mensen leren kennen. Dat vond ik best moeilijk in Haarlem.’

Je bent regelmatig bij De Wereld Draait geweest, helpt dat om door te breken?

‘Dat helpt zeker! Tv-programma’s als DWDD hebben nog steeds een erg groot bereik, wat muzikanten, schrijvers en kunstenaars ontzettend kan helpen. Na DWDD zie ik altijd een stijging in de verkoop van tickets, cd’s en lp’s, dat is echt heel erg tof.’

En ook in de Top 2000 waarschijnlijk, waar je natuurlijk vooral ook vrouwen mist…

‘De discussie die ik daar afgelopen kerst over had met producer Ronald Molendijk heeft wel wat losgemaakt zeg! Volgens Ronald bewees het feit dat er weinig vrouwen in die lijst staan dat vrouwen dus ‘minder snel goede muziek maken.’ Dat vond ik echt heel raar. Ik dacht: als ik hier nu niet tegenin ga, kan ik mezelf nooit meer aankijken. Aan de top 2000 à Go-Go had ik tot dan toe alleen maar heel leuke herinneringen. Ik zat altijd met pen en papier voor de tv om al de namen van de artiesten die voorbij kwamen op te schrijven en er dan de cd’s van kopen. Ik had er alleen maar positieve associaties mee, totdat ik door de opmerking van Molendijk opeens besefte: hee, dit is helemaal niet zo zuiver.’

Dat maakt het moeilijk om een nieuwe muziekheld te worden in de ‘ lijst der lijsten’...

‘Absoluut. De naam ‘Top 2000 aller tijden’ suggereert toch dat het om alle popmuziek gaat. Natuurlijk vind ik ook dat iedereen de Beatles en de Stones moet kennen. Maar er is veel meer geweldige muziek dan alleen mannelijke, op blues geënte gitaarrock. Het is voor vrouwen moeilijker om door te breken in de muziek en een lange carrière op te bouwen dan voor mannen. Dat heeft niet met talent, doorzettingsvermogen of arbeidsethos te maken, maar met de manier waarop de muziekwereld in elkaar zit. De Top 2000 is daar een illustratie van.’

Merk je dat zelf ook?

‘Er is wel een keer tegen mij gezegd: we hebben al een vrouwelijke Nederlandse act op de radio, dus we hebben nu even geen plek voor je muziek. Toen dacht ik: wacht even, er zijn makkelijk tien mannelijke Nederlandse acts tegelijkertijd op de radio. Er worden ook nooit twee vrouwelijke artiesten achter elkaar gedraaid op de radio, dat is een soort van regel. Niet normaal toch?’

Studio Drift, Fragile Future Chandelier 3.5 (detail), 2012, Stedelijk Museum Amsterdam

Is kunst een bron van inspiratie voor je?

‘Musea vind ik heilige plekken! Ik kan er uren rondstruinen. Sommige beelden pakken me zó erg. Die ga ik dan thuis opzoeken, uitprinten en op de muur hangen, zodat ik dat werk dan altijd in het zicht heb. Dat triggert me en inspireert me. De afbeeldingen die ik ophang, zijn wel altijd van kunstwerken die ik in het echt heb gezien. Zonder die echte ervaring doet een afbeelding niet veel wat mij betreft.’

Zijn er specifieke kunstenaars of stromingen waar je van houdt?

‘Studio Drift vind ik bijvoorbeeld geweldig. Van de ‘klassieke kunst’ ben ik gek op het expressionisme. Het kan mij niet dramatisch genoeg zijn … Edvard Munch, de portretten van Egon Schiele met van die half hangende lichamen die soms wel dood lijken … Dat hele nare en rauwe, daar ga ik heel goed op, ik weet niet waarom. Dat je aan kunstwerken ziet hoe de kunstenaar zich van binnen voelde. En dan vooral negatief en donker graag, want als het heel positief is, denk ik: het zal wel. Ik volg ook allerlei Instagram-accounts van fotografen en van dichters. Daar komt regelmatig iets voorbij wat ik heel mooi vind. Ik haal ideeën en inspiratie absoluut niet alleen uit muziek.’

Edvard Munch, De Schreeuw, 1893, The National Museum of Art, Architecture and Design, Oslo, Noorwegen

Ben je altijd op zoek naar nieuwe helden?

‘Het is gewoon het allerleukste om op werk van iemand te stuiten die al heel lang bezig blijkt te zijn. Dat je denkt: wow er is nog zó veel van jou te ontdekken. Om daar dan helemaal in te kunnen duiken en verrast te worden dat iemand zó goed kan zijn. Dan denk ik: zo goed wil ik ook worden.’

Dit is een verkorte versie van het interview dat afgelopen juni in TOON verscheen – het jaarlijkse museum magazine van het Frans Hals Museum. TOON is verkrijgbaar in onze museumwinkel.

Ontdek meer interview

Game 3 of 3

Dislike
Frans Hals

Koos Breukel

Jan van Scorel

Guido van der Werve

Maerten van Heemskerck

Drag & drop if you like

or dislike it

Go on! Drag me around!

Are you sure?!

I don't like him either

He doesn't like you I'm afraid

Meet at Frans Hals!

Game 1 of 3

lock
lock

Game 2 of 3