Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Joost Zwagerman Lezing
Joost Zwagerman Lezing Joost Zwagerman Lezing

In samenwerking met:

Stedelijk Museum Alkmaar

Benjamin Moser – Frans Hals op de tweesprong

Joost Zwagerman Lezing

Jaarlijks wordt in Alkmaar op 18 november, de geboortedag van Joost Zwagerman (1963-2015), de Joost Zwagerman Lezing gehouden. Hiervoor wordt een vooraanstaande schrijver, journalist of beeldend kunstenaar van internationale betekenis uitgenodigd om te reflecteren op het belang van beeldende kunst en literatuur en de relatie tussen de twee domeinen. Dit jaar is dat schrijver en biograaf Benjamin Moser die in zijn lezing het werk van Frans Hals uitlicht.

Frans Hals op de tweesprong
In zijn lezing gaat Benjamin Moser op zoek naar een antwoord op de vraag waarom goede kunst ons altijd verontrust en verwart. Hij brengt de unieke kwaliteiten van het werk van Frans Hals in verband met Beethoven en Goya en andere grote kunstenaars, zoals James Whistler en Vincent van Gogh. Hij legt uit waarom de kunst van de Haarlemse meester ons vandaag de dag nog steeds aanspreekt en relevant is. En hij vertelt vol passie waarom je de werken van Frans Hals vooral in Haarlem moet komen bekijken.
“Maar weinig steden onderscheiden zich zo door hun culturele traditie als Haarlem, een geschiedenis die geëerd wordt in het museum dat de naam draagt van de grootste schilder die deze stad ooit rijk was.”
De Arbeiderspers geeft de lezing tweetalig in boekvorm uit: ‘Frans Hals op de tweesprong / Frans Hals at the Crossroads.’ Je kunt het boekje hier bestellen.
Ook de Volkskrant publiceerde de lezing als essay: Als Nederland overstroomt, zou Benjamin Moser de werken van Frans Hals redden.
Meer informatie: joostzwagermanlezing.nl

Ontdek meer highlight