Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Krachttraining tussen de schuttersstukken
Krachttraining tussen de schuttersstukken Krachttraining tussen de schuttersstukken

Schutterszaal, Frans Hals Museum, Haarlem. Foto: Gert Jan van Rooij

Het Frans Hals Museum vraagt op woensdag 19 januari met De Museum Gym van de Museumvereniging aandacht voor heropening van musea. Het museum biedt dan samen met instructeur Suzanne Betlem, Trojan Workouts aan te midden van de wereldberoemde schuttersstukken van Frans Hals in de schutterszaal van locatie Hof. De Museum Gym is een ludieke protestactie van de Museumvereniging om het belang van heropening van musea te benadrukken.

Nederlandse musea horen bij de veiligste bezoeklocaties tijdens de coronacrisis. Daarom vindt de Museumvereniging dat musea, net als commerciële doorstroomlocaties, ook weer bezoek moeten mogen ontvangen. In geen enkel museum – ook niet in het buitenland – is de afgelopen twee jaar een besmettingshaard geconstateerd. De museumbranche heeft bewezen één van de veiligste sectoren te zijn. Met de ludieke actie De Museum Gym openen aanstaande woensdag verschillende museumdeuren voor een mentale booster. Fysieke gezondheid is belangrijk maar mentale gezondheid ook. Het is aangetoond dat cultuur daaraan bijdraagt en daarom doet het Frans Hals Museum mee aan deze collectieve actie van de museumvereniging.

Instructeur Suzanne Betlem van Massuza Body & Soul Studio: “Sport en cultuur zijn belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van mensen. Krachttraining geven tussen de schuttersstukken van Frans Hals is een unieke manier van sport en cultuur samenbrengen, dus toen het Frans Hals Museum mij vroeg om mee te doen twijfelde ik geen seconde!”

Suzanne Betlem verzorgt drie Trojan Workouts van 30 minuten tussen de wereldberoemde schuttersstukken van Frans Hals. De Trojan Workouts zijn geschikt voor mensen met een uiteenlopende (sport)achtergrond waarbij iedereen op zijn of haar eigen niveau en intensiteit mee kan trainen. De workouts zijn gratis toegankelijk en vinden plaats op woensdag 19 januari om 9.30 uur, 10.30 uur en 11.30  in Frans Hals Museum, locatie Hof, Groot Heiligland 62 Haarlem.

Inschrijven voor deelname is verplicht en kan tot woensdagochtend 9.00 uur. Ingeschreven deelnemers kunnen zich voor aanvang, met een handdoek, melden bij de balie van het Frans Hals Museum. Daar vindt de QR check plaats. Het dragen van een mondkapje is verplicht als deelnemers door het museum bewegen. Tijdens de Trojan Workout is het dragen van een mondkapje niet noodzakelijk.

Meld je hier aan voor 9.30 uur
Meld je hier aan voor 10.30 uur