De tuin is van 15 tot en met 19 april gesloten voor bezoekers.

Norbert Middelkoop is de nieuwe Conservator Oude Kunst bij het Frans Hals Museum Norbert Middelkoop is de nieuwe Conservator Oude Kunst bij het Frans Hals Museum

Norbert Middelkoop, foto: Monique Vermeulen

Portret door

Monique Vermeulen

Sinds 1997 is Middelkoop (1961) werkzaam geweest bij het Amsterdam Museum (vh Amsterdams Historisch Museum), waar hij als conservator schilderijen, tekeningen en prenten toonaangevende tentoonstellingen verzorgde, zoals Kopstukken (2002-03), Het Geschenk (2004), Old Masters of Amsterdam (2008), Backers over de vloer (2010), Van Oostsanen (2014), Hollanders van de Gouden Eeuw / Groepsportretten van de 17de eeuw (2014-heden) en Ferdinand Bol en Govert Flinck (2017-18).

Hij publiceert regelmatig over oude meesters en eind 2019 promoveerde hij aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift ‘Schutters, gildebroeders, regenten en regentessen. Het Amsterdamse corporatiestuk 1525-1850’.

Middelkoop heeft zich in zijn onderzoek vooral gericht op collectiegeschiedenis, het Hollandse stadsgezicht en de portretkunst. Ook heeft hij zich intensief beziggehouden met het werk van Frans Hals. Voor het Frans Hals Museum had hij onder meer zitting in de begeleidingscommissie van de recente restauratie van Hals’ regentenstukken en trad hij op als een van de curatoren van de collectietentoonstelling Rendez-Vous met Frans Hals in 2018.

Recentelijk was Middelkoop gastconservator van de tentoonstelling Rembrandt and Amsterdam portraiture 1590-1670, die in 2020 werd gehouden in het Museo Nacional Thyssen-Bornemisza te Madrid. Momenteel is hij lid van de commissie die de restauratie van Rembrandts Nachtwacht begeleidt.

Middelkoop zal voor een dag in de week werkzaam blijven bij het Amsterdam Museum, ter voorbereiding op een grote reizende tentoonstelling met de collectie 16de- en 17de-eeuwse groepsportretten van het museum.

Het Frans Hals Museum en het Amsterdam Museum werken momenteel samen aan het vierjarige project ‘Gezichten van Noord-Holland’, gefinancierd door het Ministerie van OCW. De gecombineerde aanstelling van Middelkoop versterkt het hechte samenwerkingsverband en professionele uitwisseling tussen beide musea.

Deze benoeming voelt voor mij als thuiskomen, en niet alleen omdat ik in Haarlem ben opgegroeid. Frans Hals beschouw ik als mijn jeugdliefde en het Frans Hals Museum als de plaats waar het voor mij als kunsthistoricus allemaal is begonnen.” aldus Middelkoop.

Naast zich te verheugen op de inzet en expertise van Middelkoop zal het Frans Hals Museum in de komende jaren werken met gastconservatoren die een alternatieve blik bieden op de collectie van het museum.

Norbert Middelkoop, foto: Monique Vermeulen

Ontdek meer nieuws