De tuin is van 15 tot en met 19 april gesloten voor bezoekers.

Presentatie: Gezichten van Noord-Holland
Presentatie: Gezichten van Noord-Holland Presentatie: Gezichten van Noord-Holland

Klik op de foto voor de hele slideshow. Foto: Stefan Rustenburg

Hedendaagse portretten van inspirerende Haarlemmers vormen aftrap van Gezichten van Noord-Holland

Ter ere van de 776ste verjaardag van Haarlem, presenteerden het Amsterdam Museum en het Frans Hals Museum in samenwerking met de Gemeente Haarlem, op 23 november de eerste serie ‘gezichten van Noord-Holland’. Op voordracht van raadsleden en wethouders van de gemeente zijn door fotograaf Juul Hondius en journalist Caroline Vlietstra portretten gemaakt van inwoners die van grote betekenis zijn voor Haarlem. Het resultaat werd op deze middag onthuld via een online opening, die terug is te kijken via: https://vimeo.com/649598847. Klik op de foto bij dit artikel voor een foto-impressie.

De presentatie is tot en met 30 januari 2022 te bezichtigen door het publiek in locatie Hof van het Frans Hals Museum. De presentatie vormt de aftrap van het meerjarige project Gezichten van Noord-Holland.

Meer informatie over het project en de portretten van inspirerende Haarlemmers vind je op www.gvnh.nl

Gezichten van toen en nu
Gezichten van Noord-Holland is een participatieproject waarin het Frans Hals Museum en het Amsterdam Museum hun krachten bundelen om met Noord-Hollandse gemeenschappen nieuwe groepsportretten te maken, geïnspireerd op de groepsportretten uit Noord-Hollandse collecties. Deze nieuwe (groeps)portretten en de achterliggende verhalen van de geportretteerden geven een divers en inspirerend beeld van de inwoners van de provincie. Door historische portretten aan nieuwe (groeps)portretten te koppelen, worden heden en verleden met elkaar verbonden en wordt een nieuwe laag toegevoegd aan de geschiedenis van Noord-Holland. De prestentatie Gezichten van Noord-Holland. Fotoportretten van inspirerende Haarlemmers vormt een eerste voorproefje voor de activiteiten van dit meerjarige project.

Klik op de foto voor de hele slideshow. Foto: Stefan Rustenburg

Inspirerende Haarlemmers in het Frans Hals Museum

Een van de geportretteerden die in de prestentatie Gezichten van Noord-Holland. Fotoportretten van inspirerende Haarlemmers te zien is, is vrijwilliger Gerrit Ligtenberg: “Ik was eerst wat terughoudend toen ik gevraagd werd voor het portret. Ik had de wethouder die mij aandroeg nog niet eerder ontmoet en dacht eerlijk gezegd dat ik in de maling werd genomen. Maar nu vind ik het leuk en ook een waardering voor wat ik doe en gedaan heb, want daar zou je zo een heel boek over kunnen volschrijven.” Voor veel Haarlemmers is hij inderdaad geen vreemde. Haarlem Jazz, Wereldkampioenschap Honkbal & Softbal, het Bloemencorso, Bevrijdingspop, de Kerstmarkt, Swim to Fight Cancer; Gerrit heeft zich voor deze en tientallen andere evenementen ingezet. Hij werd hiervoor in 2009 zelfs koninklijk onderscheiden. Toch vond de 78-jarige Spaarndammer dat hij tijd over had. Daarom bezorgt hij ook nog eens vijf dagen per week maaltijden van Tafeltje Dekje.

Ligtenberg blijft nuchter en bescheiden onder alle aandacht maar is ook blij met het initiatief, hij vervolgt: “Tot mijn verrassing hoef je niet een overleden kunstenaar te zijn om in het Frans Hals Museum te hangen en is er meer van nu te zien dan ik dacht. Ik sta ook achter het tonen van meer diverse gezichten in het museum dan die op de oude portretten te zien zijn. Dat werkt volgens mij ook stimulerend voor het bezoek. Er zijn zeker een aantal mensen in mijn omgeving die normaal niet zo snel naar een museum gaan, maar nu wel even gaan kijken hoe ik erbij hang.”

Cocreatie leidt tot inspiratie en betrokkenheid

Het Amsterdam Museum en het Frans Hals Museum betrekken de komende jaren verschillende gemeenschappen bij het project Gezichten van Noord-Holland. Dit doen ze door met culturele en maatschappelijke organisaties actief op zoek te gaan naar gemeenschappen die niet altijd gerepresenteerd zijn in de musea. Deelnemers uit deze gemeenschappen reflecteren samen met kunstenaars op groepsportretten uit de collecties, en maken vervolgens nieuwe portretten. Met een gratis online cursus portretfotografie en een reizende fotostudio proberen de musea zoveel mogelijk mensen in de provincie te betrekken. Het project wordt in 2024 afgesloten met een conferentie waarin de opgedane kennis wordt gedeeld met collega’s uit het museale veld, en een duo-tentoonstelling in Haarlem en Amsterdam.

Gezichten van Noord-Holland wordt gefinancierd door het ministerie van OCW in het kader van de Basisinfrastructuur (BIS) 2021-2024.

De presentatie Gezichten van Noord-Holland. Fotoportretten van inspirerende Haarlemmers is van 24 november tot en met 30 januari 2022 te zien in het Frans Hals Museum, locatie Hof.
Meer informatie: www.franshalsmuseum.nl/gezichten-NH-2021

Ontdek meer nieuws