Project Gezichten van Noord-Holland en Kunstnest organiseren kinderworkshop Maak een Supermens Project Gezichten van Noord-Holland en Kunstnest organiseren kinderworkshop Maak een Supermens

Lokale samenwerking Frans Hals Museum, Amsterdam Museum en creatief kinderatelier Kunstnest

Van 21 t/m 25 februari kunnen kinderen die in het Haarlemse Schalkwijk wonen aan de slag met de workshop Maak een Supermens, samen met beeldend kunstenaar Aukje Dekker. De workshop is de eerste samenwerking met een lokale organisatie van het project Gezichten van Noord-Holland. De initiators van het project, het Frans Hals Museum en het Amsterdam Museum, stappen hiermee actief de wijk in om samen te werken met en voor nieuwe doelgroepen.
Kinderen vertellen hun verhaal met een kunstwerk
Met het Supermens-kunstwerk vertellen de kinderen hun eigen verhaal. Hoe ziet hun leven in 2022 eruit? Wat zijn hun problemen, vragen en dromen? En hoe verschilt dat verhaal van dat van kinderen van vroeger? Zij doen dit samen met beeldend kunstenaar Aukje Dekker. De kunst die Aukje maakt gaat over de menselijke zoektocht naar waarden, betekenis en authenticiteit. Het samen met kinderen maken van een tijdsdocument past daar goed in. Neide Bastos, oprichter van Kunstnest, over de workshop: “Ik ben enthousiast over deze samenwerking met het Frans Hals Museum en het Amsterdam Museum. Door dit soort activiteiten wordt kunstbeleving voor iedereen toegankelijker”.
Tentoonstelling in de bibliotheek en online
In de workshop Maak een Supermens werken ongeveer 15 kinderen tussen de 9 en 12 jaar vijf middagen aan het Supermens-kunstwerk dat in april 2022 in de Bibliotheek Haarlem Schalkwijk tentoongesteld wordt. Het kunstwerk wordt bovendien toegevoegd aan de verzameling ‘nieuwe gezichten’ van het project Gezichten van Noord-Holland en krijgt een plek op de website (www.gvnh.nl) en in de eindtentoonstelling in het Frans Hals Museum en het Amsterdam Museum in 2024.
Nieuwe gezichten
Gezichten van Noord-Holland is een project van het Frans Hals Museum en het Amsterdam Museum waarin historische portretten worden gekoppeld aan hedendaagse nieuwe (groeps)portretten. Op deze manier willen de musea samen met organisaties, kunstenaars en inwoners het heden en het verleden actief met elkaar verbinden en nieuwe gezichten aan de geschiedenis van de regio toevoegen. De workshop ‘Maak een Supermens’ is de eerste van in totaal vijf projecten waarmee het project de provincie in gaat om nieuwe gezichten te verzamelen.

Informatie en aanmelden
OVER GEZICHTEN VAN NOORD-HOLLAND
Het Amsterdam Museum en het Frans Hals Museum betrekken de komende jaren verschillende gemeenschappen bij het project Gezichten van Noord-Holland. Dit doen ze door met culturele en maatschappelijke organisaties actief op zoek te gaan naar gemeenschappen die niet altijd gerepresenteerd zijn in de musea. Deelnemers uit deze gemeenschappen reflecteren samen met kunstenaars op groepsportretten uit de collecties, en maken vervolgens nieuwe portretten. Op deze manier willen de musea samen met organisaties, kunstenaars en inwoners het heden en het verleden actief met elkaar verbinden en nieuwe gezichten aan de geschiedenis van de regio toevoegen. Met een gratis online cursus portretfotografie en een reizende fotostudio proberen de musea zoveel mogelijk mensen in de provincie te betrekken. Het project wordt in 2024 afgesloten met een conferentie waarin de opgedane kennis wordt gedeeld met collega’s uit het museale veld, en een duo-tentoonstelling in Haarlem en Amsterdam.  Gezichten van Noord-Holland wordt gefinancierd door het ministerie van OCW in het kader van de Basisinfrastructuur (BIS) 2021-2024.
OVER KUNSTNEST
Kunstnest biedt kinderen in het basisonderwijs gelegenheid om op onderzoek uit te gaan in een creatieve omgeving. De stichting heeft als doel de drempel voor jonge kinderen te verlagen voor deelname aan reguliere kunstvorming. Zij helpt deze kinderen om in groepsverband hun talenten en verbeeldingskracht op diverse niveaus te verkennen en ontwikkelen. Kunstnest doet dit op scholen, in wijken en op eigen locaties in Haarlem. Daarnaast beoogt Kunstnest cultuurparticipatie onder kinderen en hun ouders te stimuleren om ze zo nog beter te laten deelnemen aan de samenleving.
Kunstnest
OVER AUKJE DEKKER
Aukje Dekker (Rotterdam, 1983) is beeldend kunstenaar en mede-oprichter van het Eddie The Eagle Museum en Sociëteit SEXYLAND, een conceptuele club in Amsterdam Noord met elke dag een andere eigenaar. Aukje studeerde aan de Rietveld Academie, het Sandberg Instituut en Central st Martins (Londen) en heeft meerdere tentoonstellingen en solo’s op haar naam staan. Haar werk kent vele vormen en met een onuitputtelijke motivatie strijdt zij voor artistieke kruisbestuiving, het behoud van de nacht/underground scene in Amsterdam en alternatieven voor het beschouwen en maken van kunst. Zo (mede)ontwikkelde en presenteerde zij ook het alternatieve kinderprogramma over kunst Moonriders op de VPRO. Momenteel werkt Aukje Dekker samen Arthur van Beek aan ‘Super Sexyland World’ – een utopie die werkelijkheid wordt in een groot verzamelgebouw, waar kunstinstellingen, clubs en sociaal maatschappelijke initiatieven in de toekomst onder één dak gaan programmeren.
Aukje Dekker

Ontdek meer nieuws