Meet at

Haarlem

Repainting artworks

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze site te optimaliseren, gebruiken wij cookies. Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Lees meer hierover in onze privacyverklaring.

EN NL

Één museum, twee locaties

In het museum ontmoet geschiedenis de toekomst. De ‘oude’ schilder Frans Hals staat al sinds de 19de eeuw voor vernieuwing. Vanuit deze overtuiging komt het ambitieuze plan om één museum te maken. Een vernieuwingsplan in twee fases. Doel: meer halen uit het potentieel dat de gecombineerde musea te bieden hebben met de hoogwaardige collecties oude en hedendaagse kunst, de uitzonderlijke historische gebouwen en de opgebouwde expertise over Frans Hals en zijn tijdgenoten. Dankzij een onderscheidend tentoonstellingsprogramma, een gerevitaliseerd merk en identiteit, een make-over van de twee museumlocaties en een samensmelting van programma wordt het Frans Hals Museum een centrum waar de Gouden Eeuw samenkomt met het heden. Een plek waar klassiek en hedendaags, verleden en toekomst een liefdesrelatie met elkaar aangaan. Hét nieuwe sprankelende culturele hart van Haarlem met een onweerstaanbare internationale aantrekkingskracht. Een museum dat denkt als een kunstenaar, door de tijd en over de landsgrenzen heen.

Fase 2: Vernieuwing van de gebouwen

Make-over. De vernieuwing van de gebouwen is nodig om de publieksvriendelijkheid te vergroten, kunst beter tot zijn recht te laten komen en logistieke problemen op te lossen. De historische kwaliteiten van beide gebouwen vormen het uitgangspunt van het ontwerp. De transitie naar één herkenbaar, toegankelijk en aantrekkelijk museum gebeurt in samenwerking met het New Yorkse SO-IL waarvan Florian Idenburg en zijn vrouw Jing Liu oprichters zijn. Als geboren Haarlemmer was het Frans Hals Museum het eerste museum waaraan hij zijn hart verloor. Het op internationaal niveau opererende en prijswinnende architectuur en ontwerpbureau heeft aandacht voor kunst, cultuur, studie en innovatie. Idenburg was onlangs verantwoordelijk voor het gelauwerde ontwerp van het New Museum of Contemporary Art New York en SO-IL realiseerde recent onder meer het Manetti Shrem Museum of Art in Davis, Amerika.

Publieksvriendelijkheid vergroten. Dankzij aanpassingen op beide locaties wordt het nieuwe Frans Hals Museum aantrekkelijker en toegankelijker voor een breed publiek. Het wordt een plek waar je graag (thuis)komt!

Voor het groot heiligland betekent dit

Het Frans Hals Museum versterkt zijn intieme en huiselijke karakter, stelt zich letterlijk open en is uitnodigender. Het museum wordt toegankelijker voor voorbijgangers en toeristen en niet enkel meer voor de doelgerichte bezoeker. De nadruk ligt op het herindelen van de openbare en publieke ruimtes.

Nieuw entreegebied.
Het entreegebied is beter zichtbaar vanaf de straat en heeft een uitnodigende sfeer. Iedereen is welkom!

Verbetering publieke ruimtes.
De winkel en het café krijgen meer ruimte, een eigentijds karakter en zijn gratis toegankelijk.

Betere routing door museum.
De kruip-door-sluip-door-route is verleden tijd. De bezoeker volgt een logische weg door het museum. Iedereen ziet bij binnenkomst meteen al verschillende kunstwerken en kan na het bezoek iets leuks kopen in de winkel of wat drinken in het café.

Meer buiten.
De binnentuin wordt ingericht als gratis toegankelijke stadstuin waar iedereen heerlijk tussen de kunst en natuur kan vertoeven.

Gratis kunst kijken.
Een informele plek waar oude en nieuwe kunst te zien is, en waar loungen en kunst kijken samengaat.

Betere kunstoverslag.
Logistieke problemen worden opgelost door ruimte te creëren voor de overslag van kunst, opslag van materialen en een nieuwe werkplaats.

Voor de grote markt betekent dit

De Vleeshal keert terug in haar originele functie als marktplaats: een levendige en centrale publiekshal, zoals bedoeld is bij de bouw in 1603. Een hotspot: een bedrijvige, creatieve ontmoetingsplek van internationale allure waar bezoekers ongedwongen kunnen kijken naar kunst.

Zichtbare entree.
De publiekelijke ruimte van de Vleeshal is via drie ingangen gratis te betreden en heeft alle faciliteiten om een ontmoetingsplek te zijn. Iedereen is er welkom; voor inspiratie, een kennismaking met nieuwe én oude kunst, een drankje in een mobiele koffiecorner met zicht op de kunst, of een aankoop van een origineel cadeautje uit de shop.

De Vleeshal als publieke stadsalon.
De Vleeshal wordt dé publieke kunstsalon van de stad. Een ontmoetingsplek waar je midden tussen de kunst koffie kunt drinken.

Betere routing door museum.
Alle monumentale aspecten worden via één trappenhuis in verbinding met elkaar gebracht waardoor de onlogische routing verdwijnt.

Aangename en moderne expositieruimtes.
Een ruimte wordt geheel geklimatiseerd, zodat Frans Hals en andere oude meesters ook op de Grote Markt getoond kunnen worden.

Een dakterras.
Een dakterras met prachtig uitzichtpunt over de historische binnenstad maakt de bezoekervaring compleet. Met een kunsttuin op het dak is dit een plek om tot rust te komen en de opgedane indrukken te laten bezinken. Bovendien biedt het dakterras een panoramisch uitzicht over het oude centrum; een kunstwerk op zichzelf.

Betere kunstoverslag en kantoren.
Nieuwe opslag- en kantoorruimtes zorgen ervoor dat ook de locatie aan de Grote Markt toegankelijker wordt voor medewerkers.

Momenteel worden opnieuw gesprekken opgestart met de Gemeente over de realisatie van deze plannen. Klik hier voor meer info over deze kleine expositie.

Game 3 of 3

Dislike
Frans Hals

Koos Breukel

Jan van Scorel

Guido van der Werve

Maerten van Heemskerck

Drag & drop if you like

or dislike it

Go on! Drag me around!

Are you sure?!

I don't like him either

He doesn't like you I'm afraid

Meet at Frans Hals!

Game 1 of 3

lock
lock

Game 2 of 3