Het toeschrijven van schilderijen aan Frans Hals (1582/83-1666)
Het toeschrijven van schilderijen aan Frans Hals (1582/83-1666) Het toeschrijven van schilderijen aan Frans Hals (1582/83-1666)

Het bepalen wie wat en wanneer heeft geschilderd is een van de meest uitdagende taken die kunsthistorici zichzelf hebben gegeven. De eeuwenoude Whodunit-vraag (wie heeft het gedaan?) is niet alleen een van de meest fundamentele maar ook een van lastigste vragen in de kunstgeschiedenis. In de vroege 21e eeuw heeft deze vraag een nieuwe relevantie gekregen, en zijn er vernieuwende soorten discipline-overschrijvend onderzoek nodig om de verwarring op de kunstmarkt tegen te gaan.

Uitdagingen en nieuwe perspectieven

Frans Hals is de hoofdrolspeler in een behoorlijk aantal toeschrijvingsdebatten. De recente rechtszaken in Engeland en Frankrijk benadrukken hoe nodig het is om na te denken over de criteria die gebruikt worden bij dit echtheidsonderzoek. Anna Tummers, conservator van het Frans Hals Museum, heeft twee NWO onderzoeksprojecten geïnitieerd waarin deze criteria centraal staan en de mogelijkheden van geavanceerde technische en digitale onderzoeksmethodes worden verkend: Frans Hals / niet-Frans Hals en – in samenwerking met Professor Robert Erdmann – 21st Century Connoisseurship: Developing Smart Tools for the Analysis of Seventeenth-Century Paintings. Bekijk links de video voor een korte inleiding op beide projecten. Meer informatie over het Frans Hals/niet-Frans Hals project vindt u hier.

Anna Tummers

Dr. Anna Tummers is conservator oude kunst in het Frans Hals Museum (sinds 2008) en postdoctoraal onderzoeker bij de Universiteit van Amsterdam (sinds 2016). Ze heeft verschillende boeken en tentoonstellingscatalogi op haar naam staan, waaronder The Eye of the Connoisseur: Authenticating Paintings by Rembrandt and his Contemporaries (Amsterdam University Press en Getty Publications, Los Angeles 2011), Frans Hals: Oog in oog met Rembrandt, Rubens en Titian (tent. cat. Haarlem 2013), en De kunst van het lachen: humor in de Gouden Eeuw (tent. cat. Haarlem 2018).

Ontdek meer frans hals research center