Begunstigers Begunstigers Begunstigers
Kunst is een weldaad voor de wereld. Onze begunstigers – sponsors, partners en fondsen – delen die overtuiging met ons. Maar ze delen ook geld, goed of kennis met het museum om onze gezamenlijke missie mogelijk te maken: mensen van alle leeftijden en achtergronden raken met kunst.
Partners
Het Frans Hals Museum beheert kunstcollectie van de Gemeente Haarlem en de twee monumentale museumgebouwen, Hal en Hof. De gemeente verstrekt subsidie aan het museum zodat het museum zijn basistaken kan uitvoeren en de gebouwen kan exploiteren.
Het museum is trots om partner van de VriendenLoterij te zijn. Dankzij de steun van de loterij kan het museum kunst aankopen, presenteren en restaureren. De restauratie van de topstukken van Frans Hals in het gerenommeerde eigen restauratieatelier was alleen mogelijk dankzij de deelnemers van de VriendenLoterij.
Fondsen
Ammodo initieert, ontwikkelt en ondersteunt projecten binnen de kunst en wetenschap. Ammodo heeft bijgedragen aan de solotentoonstellingen The Grab Test van Lubaina Himid (2019) en My Broken Animal (2019) van Marianna Simnett. Eerder maakte Ammodo de tentoonstelling What the Heart Wants van de Belgisch-Amerikaanse Cécile B. Evans (2016) mogelijk en gaf zo een opkomende kunstenaar de gelegenheid zich te presenteren aan het Nederlandse publiek.
Juliette de Wijkerslooth, directeur van Ammodo: “Het Frans Hals Museum stimuleert kunstenaars om nieuw werk te produceren en toont belangrijke tendensen binnen de hedendaagse kunst. Ammodo levert dan ook graag een bijdrage aan de tentoonstelling van Lubaina Himid en Marianna Simnett.”
Fonds 21 is een ondernemend, maatschappelijk betrokken fonds gericht op kunst, cultuur, jongeren en maatschappij. Het fonds ondersteunt professionele, kwalitatief sterke projecten die een breed, nieuw publiek weten te bereiken. Fonds 21 heeft bijgedragen aan de tentoonstellingen De Kunst van het Lachen: Humor in de Gouden Eeuw (2017), Hollandse Meesters uit Boedapest (2016), The Common Sense van Melanie Gilligan (2014) en Emoties (2014).
Nederland en Duitsland worden zich als buurlanden steeds meer bewust van hun overeenkomsten. Het Goethe-Institut wil zulke positieve ontwikkelingen signaleren, versterken en ondersteunen. Het instituut subsidieerde o.a. de bijdrage van de in Berlijn woonachtige kunstenares Vanessa Safavi aan de tentoonstelling Inflected Objects #2 Circulation – Mise en Séance (2016).
Stichting Dr. Hendrik Muller’s Vaderlandsch Fonds steunt culturele initiatieven van landelijke betekenis, zoals het uitbrengen van belangwekkende wetenschappelijke publicaties en catalogi van tentoonstellingen. Het fonds financierde de tentoonstellingscatalogus van De Kunst van het Lachen: Humor in de Gouden Eeuw (2017).
Het Mondriaan Fonds is het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed. Het fonds steunde het museum bij meerdere aankopen van oude en hedendaagse kunst, de restauratie van de regentenstukken, een haalbaarheidsstudie naar een Kenniscentrum over Frans Hals en tentoonstellingen als Hollandse Meesters uit Boedapest (2016) en The Common Sense (2014) van Melanie Gilligan.
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek zet zich in om kwaliteit en vernieuwing in de Nederlandse wetenschap te bevorderen. Het NWO heeft het museum voorzien van een Museumbeurs, die conservator oude kunst Anna Tummers in staat stelt haar onderzoeksproject uit te voeren. Het project, Frans Hals/niet Frans Hals, is een pilotstudie naar de afbakening van het oeuvre van de schilder Frans Hals (1582/83-1666).
Outset heeft als missie om vernieuwend werk te ondersteunen dat het artistieke discours vooruit helpt. Het fonds droeg o.a. bij aan de solotentoonstellingen My Broken Animal (2019) van Marianna Simnett, Today My Empire Sings (2016) van Meiro Koizumi en gaf ruimhartige ondersteuning aan het verwerven van twee werken van Roger Hiorns (2013).
Het Prins Bernhard Cultuurfonds helpt cultuur, natuur en wetenschap met financiële bijdragen, opdrachten, prijzen en beurzen. Het fonds verleende het Frans Hals Museum een Conservatoren Stipendium (2018) en ondersteunde de tentoonstellingen De Kunst van het Lachen (2017) en Hollandse Meesters uit Boedapest (2016). Via het Atelierpraktijkenfonds is bijgedragen aan onderzoek naar de restauratiegeschiedenis van drie regentenstukken van Frans Hals.
Stichting Dorodarte is een vermogensfonds voor goede doelen. Het fonds focust met name op kinderen en/of kunst. Stichting Dorodarte heeft financieel bijgedragen aan de totstandkoming van de educatieve ruimte Het Poppenhuis (2015) in het Frans Hals Museum.
Stichting Mr. Cornelis Roozen Fonds heeft bijgedragen aan de aankoop van twee belangrijke oude kunstwerken: Gezicht op de Bakenessergracht (1662) van Gerrit Berckheyde en Schepen in een storm (1618/22) van Jan Porcellis.
De Van Toorn Scholten Stichting verstrekt belangeloos gelden aan onder meer museale instellingen. De stichting leverde de onontbeerlijke financiën voor de Curatorial Fellowships (een beurs voor jonge curatoren) en symposia over transhistorisch cureren. Ze was ook genereus bij aankopen oude kunst, zoals Nicolaes Berchems Callisto opgemerkt door Jupiter (1656), en al jaren de ondersteuner van bij de jaarlijkse zomertentoonstellingen als Humor. 101 jaar lachen om kunst (2017), Reiskoorts (2016) en O Muze! (2015).
Een openbare kunstcollectie in Nederlandse musea op wereldniveau, dat is de ambitie van Vereniging Rembrandt. De vereniging heeft het museum sinds haar oprichting in 1883 gesteund bij de aankoop van maar liefst 34 belangwekkende kunstwerken. Daaronder in 2017 het werk Schepen in een storm (1618/22) van Jan Porcellis en eerder bijvoorbeeld portretten van Frans Hals en Judith Leyster.
Het VSBfonds is ervan overtuigd dat de uitwerking van kunst op het individu positieve effecten in de samenleving tot stand brengt. Het fonds heeft aan meerdere projecten en tentoonstellingen bijgedragen zoals Frans Hals en de Modernen (2018), De Kunst van het Lachen (2017), Hollandse Meesters uit Boedapest (2016) en en de aankoop van Nicolaes Berchems Callisto opgemerkt door Jupiter (2017) en het educatieprogramma Frans Hals Experts (2014).
Ook fondsen en stichtingen die graag anoniem blijven, danken wij hartelijk voor hun onmisbare gelden en goederen. Alleen zo kan het Frans Hals Museum de collectie blijven aanvullen, restaureren en presenteren en speciale (educatieve) programma’s en (tentoonstellings)projecten organiseren.
IfA (Institut für Auslandsbeziehungen) wordt ondersteund door het Ministerie van Buitenlandse Zaken Duitsland en bevordert culturele uitwisseling om volkeren, naties en religies te helpen bij het leren van elkaar en het vreedzaam samen leven. IfA initieert een interculturele dialoog door kunst en culturele uitwisseling te promoten. IfA heeft financieel bijgedragen aan de solotentoonstelling Primitive Data van Markus Selg (2015).
De J.C. Ruigrok Stichting stelt zich ten doel het bevorderen van belangen op cultureel of wetenschappelijk terrein. In de regio. De J.C. Ruigrok Stichting heeft met haar bijdrage een belangrijk aandeel gehad in de totstandkoming van de tentoonstelling Emoties – Geschilderde gevoelens in de Gouden Eeuw (2014).
De Stichting Zabawas verleent geldelijke steun aan personen en/of instellingen die een algemeen belang beogen op het gebied van Cultuur, Natuur, Geneeskunde, Sport en Educatie. De verstrekte donaties komen met name de Nederlandse samenleving ten goede. Stichting Zabawas heeft financieel bijgedragen aan de tentoonstelling Emoties – Geschilderde gevoelens in de Gouden Eeuw (2014).
De doelstelling van de Stichting Dommering Fonds is het bevorderen van de nieuwste en vernieuwende kunst. In het bijzonder – maar niet uitsluitend – video en fotografie. Stichting Dommering Fonds heeft het museum gesteund met een bijdrage aan de tentoonstelling The Common Sense van Melanie Gilligan (2014).
Het Departement Cultuur, Jeugd en Media van Vlaanderen, met de Afdeling Kunst en Erfgoed, heeft tot doel de bloei van een professioneel en kwalitatief, duurzaam en divers kunstenlandschap te stimuleren, zijn internationale samenwerking en uitwisseling te bevorderen en zijn maatschappelijke inbedding te vergroten. Het kunstendecreet zet in op kwaliteitszorg voor en ontsluiting van het cultureel erfgoed in Vlaanderen. Zij hebben zodoende de solotentoonstelling van de Belgische kunstenaar Philippe Van Snick mogelijk gemaakt (2016).
Sponsors
Ahold Delhaize is een van de grootste (food) retailbedrijven in de wereld: innovatief en leidend met supermarkten en e-commerce, voorloper in de duurzame retail. Het hecht waarde aan het Nederlandse en Vlaamse culturele erfgoed, en ondersteunt daarom de tentoonstelling Nieuwkomers (2022).
AkzoNobel is een gerenommeerd mondiaal bedrijf gespecialiseerd in verf, coatings en specialistische chemicaliën. Voor de tentoonstelling A Global Table (2017) heeft AkzoNobel het benodigde volume aan zout gefinancierd voor het kunstwerk De Ziel van Zout (2015-heden) van Patricia Kaersenhout.
Douwe Egberts verwerkt en verhandelt koffie, thee en andere levensmiddelen. Voor het kunstwerk La Disolución de la Geometría (2014) van Felipe Arturo, onderdeel van de tentoonstelling A Global Table (2017), heeft Douwe Egberts een enorme hoeveelheid oploskoffie en poedermelk gedoneerd.
De Mooiste Muren is een toonaangevende interieurwinkel aan de Gierstraat in Haarlem met een uitgebreid behang- en verfassortiment. De Mooiste Muren heeft geadviseerd en verf geleverd voor de overschildering van de schutterszaal.
ABN AMRO wil musea toegankelijk maken voor iedereen, omdat kunst en cultuur glans geven aan onze samenleving en de motor vormen achter vernieuwingen. ABN AMRO ondersteunt het museum met advies en kijkt samen met het museum naar nieuwe manieren van inkomstenwerving. Met de Payter reader bijvoorbeeld. Deze stelt bezoekers in staat tijdens hun museumbezoek direct digitaal te doneren.
Suiker Unie ontwikkelt, produceert en vermarkt suiker en suikerspecialiteiten. Voor het kunstwerk La Disolución de la Geometría (2014) van Felipe Arturo, onderdeel van de tentoonstelling A Global Table (2017), heeft Suiker Unie een grote hoeveelheid bruine suiker gesponsord.