Lezingen Blik op Haarlem
Lezingen Blik op Haarlem Lezingen Blik op Haarlem

Jacob van Ruisdael, Gezicht op de bleekvelden nabij Haarlem, ca. 1665 – 1670. Doek, Part. Coll.

Curatoren

Norbert Middelkoop

In het kader van de tentoonstelling Blik op Haarlem organiseert het Frans Hals Museum lezingen.

Het 17de-eeuwse stadsgezicht door de ogen van Ruisdael, Berckheyde en Van Goyen

Haarlem is al eeuwenlang een geliefd onderwerp voor schilders. De vergezichten met de Bavokerk aan de horizon waren in de 17de eeuw zó populair dat ze zelfs een eigen naam kregen: Haarlempjes. Juist in de 17de eeuw presenteerde Haarlem zich als mooi en gunstig gelegen Hollandse stad met een rijke geschiedenis, waar je graag verbleef. Schilders, tekenaars en prentmakers kozen de omgeving als bron van inspiratie, met de Bavokerk als middelpunt. Of je nu keek vanaf het Haarlemmermeer in het zuiden of de duinen in het westen, altijd bleef het machtige silhouet van de Bavokerk het zicht domineren. Naast de Bavokerk, de Grote Markt en het stadhuis waren er ook andere dankbare onderwerpen zoals de rivier het Spaarne, met langs de kades de brouwerijen en de Waag.

Tijdens de lezing van Norbert Middelkoop ontdek je het 17de-eeuwse Haarlem als ideale plek om te wonen en te werken aan de hand van werk van toonaangevende schilders als Ruisdael, Berckheyde en Van Goyen. De stad werd zo gunstig mogelijk in beeld gebracht, keurig aangeharkt en zonder vuil op straat. Eigenlijk een vroege vorm van citymarketing, een slim instrument om de stad te promoten.

Helaas zijn de tickets voor de lezingen uitverkocht.

Tickets lezing