Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Missie

Het Frans Hals Museum is hét kunstmuseum van Haarlem, met een collectie van internationale klasse en een sterke lokale verankering. We bewaren en presenteren de kunst van Haarlem, voor bewoners en bezoekers van de stad, voor nu en voor de toekomst. Ons museum is vernoemd naar Frans Hals, de in zijn tijd vernieuwende kunstenaar met een bijzonder oog voor de mens. Op dat fundament bouwen we verder.

Visie

Het Frans Hals Museum wil een brede diversiteit van mensen en kunst samenbrengen. We bieden daarvoor inspiratie en ontmoeting tussen mensen, kunstenaars en kunst. Dit doen we voor en met gemeenschappen, binnen de muren van ons museum en in toenemende mate erbuiten.

Onze kernwaarden: menselijk, sympathiek, betrokken en inspirerend

Het onderscheidend vermogen van het Frans Hals Museum is drieledig:
1. Onze collectie is internationaal vermaard en van hoge kwaliteit, met het grootste aantal werken van Frans Hals ter wereld, een collectie zestiende- en zeventiende-eeuwse kunst die tot de internationale top behoort en collecties moderne en hedendaagse kunst die van nationaal belang zijn.
2. Ons museumcomplex en onze verhalen hebben een menselijke maat: in ons museum, onze kunst en onze verhalen staat de mens centraal, geëngageerd en betrokken. In ons monumentale museumcomplex in het hart van historisch Haarlem beleef je samen kunst in een huiselijke, persoonlijke en gastvrije sfeer.
3. Beoogde impact: kunstenaars kijken op een bijzondere manier naar de wereld. Als kunstmuseum stimuleren wij het kijken vanuit verschillende kanten en bieden we een open en inspirerende ontmoetingsplek voor diverse perspectieven. Zo dragen wij bij aan een open en inspirerende samenleving.