Frans Hals maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op jouw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door akkoord te klikken, stem je hiermee in. Een omschrijving van de cookies waarvoor wij je akkoord vragen lees je hier in ons cookiestatement.
Frans Hals voor thuis
Frans Hals voor thuisFrans Hals voor thuis
Anders kijken, meer zien voor thuis
Door de nieuwe maatregelen tegen het Coronavirus zijn alle musea tijdelijk gesloten. We nodigen je uit om weer op bezoek te komen zodra het Frans Hals Museum weer geopend is.
Online blijft het museum wel gewoon open. Houd onze socials en nieuwsbrief in de gaten voor inspiratie en spannende winacties waarin we je uitdagen om zelf kunst te maken. Zo kun je ook thuis anders kijken en meer zien.
Op 13 april neemt hoofd collecties Marrigje Rikken je mee in de wereld van Frans Hals. Tijdens het online college van Nederland Unlocked spelen Frans Hals en zijn enige Amsterdamse Schuttersstuk ‘De Magere Compagnie’ de hoofdrol.
Nu jij niet naar Alle Schuttersstukken kunt komen kijken, komen de schutters naar jou! Want met deze kleurplaat haal je een stukje museum in huis.
Dit schuttersstuk wordt ook wel ‘De Magere Compagnie’ genoemd en hangt normaal in het Rijksmuseum in Amsterdam. We hebben het tijdelijk te leen waardoor nu alle schuttersstukken van Frans Hals bij elkaar te zien zijn. Frans Hals begon aan het schilderij in 1633 maar omdat hij het drie jaar later nog niet klaar had, maakt Pieter Codde het af.
Jij doet vast niet zo lang over de kleurplaat als Frans en Pieter… Kleur hem op je allermooist in, of doe een stukje en vraag iemand anders om een volgend stukje doen. Welke verschillen zie je tussen hoe jullie kleur gebruiken?
Schrijf daarna een mooie boodschap achterop en stuur hem op naar iemand die wel een vrolijke tekening kan gebruiken. Of neem hem mee naar het museum als we weer open zijn en vergelijk jouw tekening met de echte schuttersstukken. Welke kleuren gebruikte Frans Hals?
De challenge #tussenkunstenquarantaine is Frans Hals op het lijf geschreven! Bekijk onze collectiehighlights of zoek in onze gehele online collectie voor een werk dat bij jou past. Kies er een uit, kijk er goed naar, en ga op zoek naar spulletjes die je kunt gebruiken. Vergeet niet je foto met ons te delen via FB, Instagram en vergeet niet #tussenkunstenquarantaine. De leukste inzendingen plaatsen we hier in onze eregallerij.
Moeder en kind, Pieter Fransz de Grebber (1622)
Ingestuurd door Janey de Jonge
Vissersjongen in een landschap, Frans Hals (ca. 1630). Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen.
Ingestuurd door Judith Reitsma-Harren
Huwelijksportret van Isaac Massa en Beatrix van der Laen, Frans Hals (1622), Bruikleen van het Rijksmuseum
Ingestuurd door Willemein
MUSEUM MEMORIES | Hoog bezoek
Foto: Frans Hals Museum
Vandaag is prinses Beatrix jarig. In 2013, een paar weken voor ze aftrad, bezocht ze het Frans Hals Museum voor de jubileumtentoonstelling Frans Hals, oog in oog met Rembrandt, Rubens en Titiaan. Met deze expositie werd het 100-jarig bestaan gevierd. Er waren werken te zien uit onder meer The National Gallery in Londen, het Prado in Madrid en het Louvre.
Baliemedewerkster Sandy verwelkomde de koningin: “Ik was zó bang! Maar wat was zij een ontzettend leuke, ontspannen en elegante vrouw. Het gesprekje was kort, maar ik zal haar nooit vergeten.”
DO IT YOURSELF (DIY) | Style jouw stilleven
Style jouw stilleven
Maak net als de schilders uit de 17e eeuw je eigen stillleven, maar dan in monochrome kleuren en met de camera van je telefoon! Kies verschillende items uit je huis in dezelfde kleuren en zet ze in een mooie compositie. Maak een foto van het resultaat en vergeet jouw monochroom stilleven niet te delen op Facebook en @Frans Hals Museum te taggen in je bericht!
Tips: kies een variatie aan hoge, lage, kleine en grote voorwerpen, plaats ze voor een neutrale achtergrond en zet je compositie op een plek waar het licht mooi op valt. Succes!
In onze exposities worden kunstwerken uit verschillende tijdsvakken of periodes en culturele achtergronden samen getoond. Traditionele indelingen worden hierbij losgelaten. Zo kun je met een vrije blik kijken naar werken met een verschillende herkomst en geschiedenis. Anders kijken, meer zien!
FLAME
Kritiek op de Macbook
Met de installatie ‘Slideshow 2016’ geeft het kunstenaarsduo FLAME commentaar op de functie ‘diavoorstelling’ op de MacBook Pro. Wanneer je hiermee afbeeldingen bekijkt, wordt het formaat automatisch aangepast. Zo worden ze allemaal schermvullend weergegeven. En wordt het werk van Fernand Léger, in het midden van de installatie, net zo groot weergegeven als de monumentale Rothko aan de rechterkant, terwijl het in werkelijkheid veel kleiner is. Doordat de schaal wordt aangepast gaan de kunstwerken zich heel anders tot elkaar verhouden.
FLAME (Brussel, 2010) is een kunstenaarsduo bestaande uit Manuel Gnam (Duitsland, 1982) en Taslima Ahmed (VK, 1982).
‘Slideshow 2016’, mixed media op canvas, 150 x 450 cm. Met dank aan de kunstenaars en Gallery NoahKlink, Berlijn. Uit de nieuwe maar thans gesloten tentoonstelling ‘Beeldmacht, Kunst van Kritiek in tijden van TikTok’ in Frans Hals Museum, locatie Hal.
ANN-DERS KIJKEN | Oranje
Aan het begin van de week vertelt onze directeur Ann Demeester welke kunst en kunstenaars haar in deze tijd inspireren. Vandaag: Hendrick Gerritsz Pot
Speciaal voor de thuisblijf-Koningsdag vertelt Ann Demeester vanuit een stil Frans Hals Museum over het schilderij De verheerlijking van Prins Willem I van Oranje van Hendrick Gerritsz Pot uit 1620.
Dit is de making-of van een bijzonder fotowerk dat de Amsterdamse kunstenaar Berndnaut Smilde maakte voor onze tentoonstelling ‘Lucht! In de Nederlandse kunst sinds 1850′, die in 2014 te zien was. Het werk is opgenomen in de vaste collectie van het Frans Hals Museum.
Een tijdloze wolk zweeft in de 17e eeuwse Haarlemse Vleeshal. Een echte wolk, maar dan gemaakt door een kunstenaar. De uiteindelijke foto is voor Smilde het kunstwerk, niet het kortstondige optreden van de wolk. Het maken van dé foto is een intensief en dagenlang proces waarbij Smilde honderden foto’s maakt.
“Wat mij interesseert, is het ongrijpbare van wolken. Verbazing is voor mij belangrijk. En ieder kan er in zien of projecteren wat hij of zij zelf wil.”
In deze video van Storyteller Summit volg je het verhaal van Smilde over zijn inspiratie en totstandkoming van zijn wolken.
Berndnaut Smilde, Nimbus De Hallen, 2014, 125 x 172 cm.
Nu Frans Hals de deur niet uit mag gaat hij in gedachten maar op reis. Hij denkt aan al die plekken op de wereld waar zijn werk hangt. Deze bijvoorbeeld:
Frans Post, Frans Hals (c. 1655), Worcester Art Museum, Worcester
De Haarlemse schilder Frans Post bleef zeker niet binnen. In 1636 reisde hij naar westkust van Brazilië, dat korte tijd een Nederlandse kolonie was. Graaf Johan Maurits van Nassau- Siegen, die daar gouverneur-generaal was, had Post meegevraagd om de bewoners, het landschap en de flora en fauna vast te leggen. Zijn schetsen en schilderijen maken deel uit van de vroegste voorbeelden van de uitbeelding van Zuid- Amerika.
In 1644 keerde Frans Post terug naar Haarlem, waar hij Braziliaanse landschappen bleef schilderen, op basis van zijn schetsen en studietekeningen. Waarschijnlijk waren beide Fransen bevriend, wat resulteerde in dit ongedwongen portret. Het is in bezit van The Worchester Art Museum in Worchester, Massachusetts.
Isaac Abrahamsz. Massa, Frans Hals (1626), Art Gallery of Ontario, Toronto
De familie Massa is, net als de familie Hals, van Antwerpen naar Haarlem geëmigreerd. Isaac Massa was zelf ook een reislustig type. Op zijn dertiende reisde hij reeds met zijn leermeester naar Rusland. Nadat hij zich de Russische taal eigen had gemaakt, heeft hij als lid van verschillende diplomatieke en handels- missies onder andere Rusland en Zweden gezocht.
Frans Hals en Isaac Massa waren goed bevriend en dat verklaart wellicht de nonchalante houding zo met zijn elleboog over de leuning van een stoel. Het ongedwongen karakter van het portret is uiterst ongebruikelijk voor zeventiende- eeuwse portretten. Het takje hulst in Massa’s hand staat symbool voor trouw, en wel dat hij trouw zal blijven aan zijn echtgenoot tijdens zijn lange afwezigheid.
Pieter Cornelisz. van der Morsch, Frans Hals (1616), Carnegie Museum of Art, Pittsburgh
In het pittoreske Pittsburgh, is in het Carnegie Museum of Art het schitterende portret van Pieter Cornelisz. van der Morsch te zien is. Frans Hals schilderde het in 1616.
De verschillende afgebeelde attributen verwijzen naar het lidmaatschap van de Leidse rederijkerskamer (toneel en dichtvereniging), waar Van der Morsch furore maakte in de rol van nar.
Het ‘uitdelen van bokkingen, iemand bespotten/snedige opmerkingen maken, in combinatie met het opschrift ‘WIE BEGEERT’, werpt de vraag op: wie wil er voor gek worden gezet?. Bij Van der Morsch ben je aan het juiste adres!
Pieter Cornelisz. van der Morsch, 1616, olieverf op paneel (getransfereerd naar doek), 87,5 x 69,2 cm
Een portret van een man met schedel, Frans Hals, (1610-14), The Barber Institute of Fine Arts, Birmingham
Frans Hals staat bekend als meester van de lach, maar dit werk laat een serieuzer onderwerp zien. Deze onbekende man herinnert ons nu nog als ‘memento mori’ (gedenk te sterven) in de collectie van The Barber Institute of Fine Arts in Birmingham.