Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Teken een kleurrijk portret
Teken een kleurrijk portret Teken een kleurrijk portret

Zelf aan de slag in het Frans Hals Museum

Ga creatief aan de slag en teken een kleurrijk portret van jezelf of een ander. Pak een tekenvel, kies je favoriete kleuren uit de kom met potloden en bekijk de video op het scherm. In deze video geeft kunstenaar Jesse Strikwerda je tips & tricks om zelf een kleurrijk portret te tekenen.

Hang je tekening op aan de muur met knijpers als je klaar bent. Zo vrolijken we samen het museum nog meer op!

Doe je liever vanuit huis mee? Deel dan je resultaat met ons via @franshalsmuseum op Facebook of Instagram met #kleurjeportret of stuur je tekening naar ons op. Wij hangen hem dan samen met alle andere inzendingen op in het museum. Ons adres vind je hier.

Bekijk de video op YouTube
LIEVER THUIS TEKENEN?

Dit heb je nodig:

• Papier
  • kleurpotloden of stiften (in verschillende kleuren)
  • Een gezicht (een plaatje, foto, of iemand die voor je zit)

Stap 1: Goed kijken
Neem ongeveer één minuut de tijd om goed naar het gezicht te kijken.

Stap 2: Basisvormen
Welke vorm heeft het gezicht? Rond, vierkant, rechthoekig? Is het lang of scheef? Ovaal? Teken de vorm op je papier. Gebruik genoeg ruimte!

Stap 3: Kenmerk
Wat valt je direct op aan het gezicht? Dat is het kenmerk. Bijvoorbeeld een grote neus, een krulsnor, een baard, dunne lippen of een bril. Teken dit onderdeel van het gezicht in één speciale kleur. Je kunt het zelfs een beetje overdrijven, alleen maar leuk!

Stap 4: Uitstraling
Hoe komt het gezicht op je over? Stoer, lief, verdrietig, of iets anders…? Geef het gezicht een emotie. Je hoeft niet heel precies te tekenen, je kunt ook een emotie overbrengen door een bepaalde kleur. Misschien zijn blije ogen geel of oranje. En verdrietige ogen juist water-blauw? Gebruik je fantasie.

Stap 5: Details invullen
Vul de lege witte plekken op je tekenvel met kleur. Teken een lijst om het gezicht, alsof het een schilderij is. En vergeet je handtekening of naam er niet onder te zetten.

Voilà! Klaar is Kees… eh, de Kunstenaar!

Ontdek meer activiteit