Gezicht op de brouwerij `De Drie Leliën’ en de hofstede `Velserend’
Gezicht op de brouwerij `De Drie Leliën’ en de hofstede `Velserend’ Gezicht op de brouwerij `De Drie Leliën’ en de hofstede `Velserend’

Door Jacob Adriaensz Matham

Gezicht op de brouwerij `De Drie Leliën’ en de hofstede `Velserend’

De Brouwerij ‘De Drie Leliën’ aan het Spaarne. Op de achtergrond is de buitenplaats Velserend te zien, die net als de brouwerij eigendom was van Jan Claesz van Loo. Van Loo was behalve brouwer ook burgemeester en officier bij de schutterij. Bovenaan zijn drie wapens te zien: rechts het oude wapen van Haarlem, in het midden het familiewapen van Van Loo, en links het nieuwe wapen van Haarlem. Bierbrouwen was een belangrijke industrie in Haarlem: in het begin van de 17de eeuw waren hier meer dan 50 brouwerijen. Met schepen werd schoon water uit de duinen aangevoerd, dat met behulp van bierpalen werd geput. Via een goot, die hoog over de weg liep, werd het water de brouwerij ingeleid. Jacob Matham was zowel graveur als tekenaar. De techniek van dit penschilderij houdt het midden tussen tekenen en schilderen.

Jaar

Materiaal

olieverf op paneel | oil on panel

Afmetingen