Herfstvakantie in het Frans Hals Museum
Herfstvakantie in het Frans Hals Museum Herfstvakantie in het Frans Hals Museum

± minuten

± minuten

Er is veel te doen en te zien in het Frans Hals Museum tijdens de herfstvakantie. In de fotoworkshop Blik op Haarlem maken kinderen een portret van zichzelf, met de stad Haarlem als decor. Families kunnen op familietour door het museum. In De Dikke Doe- en Luistertour spelen kinderen kijkspelletjes, verkleden zich als schutter en ruiken en voelen zelfs sommige kunst. Het Frans Hals Museum doet ook mee aan de Museumnacht Kids op 21 oktober, het thema is ‘helden’! Daarnaast is de tentoonstelling Blik op Haarlem. Ruisdael – Berckheyde – Van Goyen nog t/m 7 januari te zien in het Frans Hals Museum aan het Groot Heiligland. In locatie HAL is de tentoonstelling PINK de Thierry – leven in kunst nog te bezoeken t/m 29 oktober.

Activiteiten voor families
Van 22 t/m 29 oktober kunnen kinderen in het Frans Hals Museum meedoen aan de fotoworkshop en familietour. In de fotoworkshop krijgen kinderen een korte rondleiding langs schilderijen uit de collectie, daarna ontdekken ze hoe persoonlijkheid, compositie en kleurgebruik wordt verwerkt en gaan ze zelf aan de slag in de fotostudio. In de familietour ontdekken oud en jong de hoogtepunten uit de vaste collectie, verwacht verhalen en leuke opdrachten die bezoekers anders laten kijken naar de schilderijen én naar elkaar. Kinderen kunnen ook zelf op pad met de speurtocht, De Dikke Doe- en Luistertour of een kleurrijk portret tekenen van zichzelf of iemand anders en naar binnen gluren bij het 18de-eeuwse poppenhuis met wel duizend kleine voorwerpjes.

Tijdens de Museumnacht Kids zijn kinderen met het Museumnacht Kids kaartje welkom in het museum om mee te doen met een exclusief programma om spelenderwijs de kunst en cultuur van Haarlem te ontdekken. Ze kunnen een eigen superhelden masker maken, poseren in de photobooth met een zelfgemaakte sjerp, met een speurtocht op pad, meedoen met de museumbingo of luisteren naar verhalenvertellers. En er kan gedanst worden op het gemaskerde disco bal met DJ Happy Power!

Alle activiteiten voor kinderen vinden plaats in het Frans Hals Museum aan het Groot Heiligland. Kinderen t/m 18 jaar hebben gratis toegang tot het museum inclusief speurtocht en De Dikke Doe- en Luistertour. Voor de familietour en fotoworkshop geldt een toeslag. Activiteiten voor kinderen en families zijn te reserveren via www.franshalsmuseum.nl/kinderen

Fotowedstrijd Blik op HaarlemIn de tentoonstelling Blik op Haarlem is te zien hoe kunstenaars in de 17de eeuw naar
keken en hoe zij de stad op zijn mooist lieten zien. Bij deze tentoonstelling organiseert het Frans Hals Museum een fotowedstrijd. Zoals kunstenaars in de 17de eeuw de belangrijkste plekken weergaven, vraagt het museum deelnemers om hun blik te fotograferen. En daarmee aan te geven wat Haarlem voor hen bijzonder maakt. Dat kan een bekende plek of juist een onbekende plek zijn. Hoe zien de deelnemers de toekomst van Haarlem, van de omgeving en de bewoners?

Tijdens de looptijd van de tentoonstelling worden de mooiste, opmerkelijkste of verrassendste foto’s geselecteerd en krijgen een plek in de tentoonstelling Blik op Haarlem. Nadat de tentoonstelling is afgelopen wordt door de jury de winnaar bepaald. Deze krijgt een privérondleiding voor 4 personen door het Frans Hals Museum. Ook scholen kunnen meedoen met de fotowedstrijd. De beste schoolinzending wint een gratis rondleiding tijdens dit schooljaar door het Frans Hals Museum met de klas.

Meedoen kan tot en met 7 januari 2024 via franshalsmuseum.nl/jouwblik Naast het insturen van een foto voor deelname aan de wedstrijd, kunnen foto’s gedeeld worden via Facebook of Instagram met @franshalsmuseum. De leukste foto’s worden gerepost door het Frans Hals Museum.

De tentoonstelling Blik op Haarlem. Ruisdael – Berckheyde – Van Goyen is tot en met 7 januari 2024 te zien in het Frans Hals Museum aan het Groot Heiligland in Haarlem. Meer informatie: franshalsmuseum.nl/blikophaarlem

Tegelijkertijd met de tentoonstelling in het Frans Hals Museum is in ABC Architectuurcentrum de tentoonstelling Blik op Haarlem –  zand – water – vest – stad te zien, over de stedelijke ontwikkeling van Haarlem. Daarbij vormen de schilderijen van de 17de-eeuwse schilders uit de tentoonstelling in het Frans Hals Museum steeds het uitgangspunt. Meer informatie architectuurhaarlem.nl

Blik op Haarlem. Ruisdael – Berckheyde – Van Goyen wordt mede mogelijk gemaakt door VriendenLoterij, Vereniging van Vrienden van het Frans Hals Museum, Stichting Zabawas en een particuliere stichting.

Ontdek meer activiteit