Markus Selg
Markus Selg Markus Selg

Institut für Auslandsbeziehungen

Primitive Data

Wat is de relatie tussen technologie en spiritualiteit? Tussen ziel, geest en materie? Wat is archaïsch en wat is hedendaags? Wat is een ‘echt’ of authentiek beeld en wat is reproductie of imitatie? Dit zijn centrale vragen in het werk van de Duitse kunstenaar Markus Selg. In zijn sculpturen, collages, installaties en films verwerkt Selg voorwerpen en beeldelementen uit verschillende tijdperken en culturen. Zijn werk is nu eens traditioneel en ambachtelijk, dan weer hoogtechnologisch. Hij onderzoekt wat het betekent om in een wereld te leven waarin het gros van de beelden alleen nog maar digitale data zijn, bits en bytes. Dat resulteert in een onvoorstelbaar divers beelduniversum waarvan zowel computergames, scifi-films, voodoo, Bijbelverhalen, panorama’s of traditionele sculpturen uit Benin deel uitmaken.

Tentoonstelling

In zijn omvattende solotentoonstelling Primitive Data in De Hallen Haarlem toonde Markus Selg (1974, Singen) werk uit de voorbije tien jaar. Zijn selectie werd niet chronologisch gepresenteerd, maar geïnstalleerd in een omvattend ‘Gesamtkunstwerk’ dat zich laat lezen als een mythologische ‘cirkel van het leven’ – van geboorte tot dood. In de expositie in De Hallen waren de idee van ‘het offer’ (een gave of geschenk aan een hogere macht) en water (van de mythologische rivier de Styx, die de boven- van de onderwereld scheidt, tot de beeldenstroom die ons dagelijks via internet en de sociale media overspoelt) terugkerende elementen. In de ruimte van de Vleeshal realiseerde Selg bovendien een nieuwe, site-specifieke multimedia-installatie.

Markus Selg woont en werkt in Berlijn. Primitive Data is zijn eerste museale solotentoonstelling in Nederland. Zijn werk was eerder te zien bij o.a. BOX Freiraum in Berlijn, de Appel Arts Centre in Amsterdam en CAPC musée d’art contemporain de Bordeaux.