Rembrandt

Gemeente Haarlem

Het Ministerie van OCW

Een Jongensdroom

Echt belangrijke verzamelaars van oude kunst zijn schaars in Nederland. Het vergt veel kennis, ruime financiële middelen en nog meer geduld om een goede collectie aan te leggen. Bovendien treden vooraanstaande verzamelaars  zelden in de openbaarheid.

George en Ilone Kremer zijn in dit opzicht een uitzondering. Ze hebben er bewust voor gekozen om met hun verzameling naar buiten te treden. Niet alleen omdat ze trots zijn op hun collectie 17de-eeuwse Hollandse en Vlaamse meesters, maar ook omdat ze hun enthousiasme voor kunst en het plezier van het verzamelen op het publiek willen overdragen.
Dat George en Ilone Kremer die passie niet voor zichzelf willen houden blijkt niet alleen uit het feit dat zij werken in langdurige bruikleen hebben gegeven aan verschillende Nederlandse musea, waaronder het Frans Hals Museum en het Mauritshuis, maar ook uit hun beslissing om de collectie van ruim 50 werken in haar volle omvang te tonen in het Frans Hals Museum.

De collectie Kremer omvat behalve werk van Rembrandt, Frans Hals en Isack van Ostade ook schilderijen van Ferdinand Bol, Adriaen Brouwer, Hendrick ter Brugghen, Adriaen Coorte, Gerrit Dou, Meindert Hobbema, Pieter de Hooch, Philips Koninck, Judith Leyster, Michael Sweerts en vele anderen. Met trots toont het Frans Hals Museum deze collectie: die van museale kwaliteit is en absolute topstukken bevat.

Werk van Pieter de Hooch

Een Jongensdroom

In 1960, als jongen van tien, werd George Kremer tijdens een bezoek aan het Rijksmuseum zo getroffen door Het Joodse Bruidje van Rembrandt, dat hij erover fantaseerde ooit zelf een Rembrandt te bezitten. Het zou nog tot na 1995 duren voordat deze droom werd vervuld. In dat jaar verwierf het echtpaar Kremer deTronie van een oude man met tulband, dat was toegeschreven aan de schilder Jacques de Rousseaux (ca. 1600 –1638). Na intensief onderzoek bestempelde het Rembrandt Research Project het schilderij echter tot een originele Rembrandt. De durf en het goede oog van de Kremers werden hiermee rijkelijk beloond. Dit schilderij en 3 etsplaten van Rembrandt zijn natuurlijk een onderdeel van de tentoonstelling.