Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

18de-eeuws poppenhuis
18de-eeuws poppenhuis 18de-eeuws poppenhuis

Vereniging Rembrandt

Turing Foundation

Met wel 1000 kleine voorwerpjes!

Kom gluren in een poppenhuis met wel 1000 kleine voorwerpjes

Middenin het Frans Hals Museum Hof staat het 18de-eeuwse poppenhuis van Sara Ploos van Amstel-Rothé (Amsterdam 1699 – Halfweg 1751). Zij was een rijke dame voor wie dit poppenhuis een dure hobby was. Het poppenhuis was geen speelgoed, maar werd gezien als een miniatuurmuseum dat getoond kon worden . Het geeft een inkijkje in het grachtenpand van een zeer rijke familie in de achttiende eeuw.

In 1743 kocht Sara Rothé drie poppenhuizen op een veiling. Ze werden omgebouwd tot twee nieuwe huizen, waarvan dit er één is. De kamers werden nauwkeurig ingericht, waarbij alles zo echt mogelijk nagemaakt werd op schaal 1:10. De inboedel telt bijna duizend voorwerpjes!  In een van de kamers woont ook een huisdier. Ontdek jij waar?

Het poppenhuis van Sara Rothé

De kracht van de Nederlandse collecties

Het poppenhuis is in 1958 aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt. Met steun van de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation, die aandacht willen vragen voor de kracht van de Nederlandse museumcollecties, kan het Frans Hals Museum het Pronkpoppenhuis vanaf 2020 écht goed belichten. Het poppenhuis wordt dankzij hun bijdrage namelijk schoongemaakt, voorzien van nieuwe verlichting en een nieuwe trap, waardoor je nog beter kunt gluren! Ook hebben we de presentatie aangepast zodat je nog meer te weten kunt komen over dit bijzondere object.

CODART Canon

Het poppenhuis is opgenomen in de CODART Canon: : de 100 meest cruciale werken die tussen 1350 – 1750 in de Lage Landen (Nederland en België) gemaakt zijn. Yuri van der Linden, Curator State Collection bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, heeft het poppenhuis aangedragen voor de Canon.

Lees hier meer over de bijzondere waarde van het poppenhuis volgens Yuri van der Linden.

Ontdek meer collectie