Concrete Conversation
Concrete Conversation Concrete Conversation

± minuten

± minuten

Een online live performance van Louise Ashcroft en Fritha Jenkins in het kader van Kunst van Kritiek

Sinds de pandemie toesloeg, hebben krom taalgebruik, verbroken oogcontact en bevroren gezichtsuitdrukkingen onze, zich op schermen afspelende, communicatie verhit. Hoe kunnen we afbeeldingen gebruiken om onze fysieke en emotionele ervaringen inventiever over te brengen via het scherm?

In deze performance zal Louise Ashcroft een op afbeeldingen gebaseerd gesprek voeren met haar beste vriendin (en af ​​en toe artistieke metgezel) Fritha Jenkins.

Zoom
Met behulp van het platform voor videoconferenties; Zoom praten zij over de online collectie van het Frans Hals Museum. Werken en interpretaties worden opgeroepen door vreemde sculpturale gebaren en objectcollages gemaakt uit een improvisatie met huiselijke rommel in hun eigen huizen aan weerszijden van Londen. Bijvoorbeeld: pastatangen worden de kaken van een hond in een 17e-eeuws schilderij.

Dit gesprek bijwonen? Concrete conversation vindt plaats op 15 mei om 15:00 uur. Toegang tot zoom krijg je hier.

Kunst van kritiek

Dit evenement maakt onderdeel uit van het tentoonstellingsdrieluik Kunst van Kritiek in het Frans Hals Museum en een gerelateerd project in samenwerking met Studium Generale Rietveld Academie, gesteund door het Goethe-Institut. Het programma bestaat uit een serie van lezingen en performances door kunstenaars, academici en curatoren die de tentoonstellingen contextualiseren en verdiepen en vindt plaats in 2020 en 2021.

Aanvankelijk zou het project bestaan uit een reeks evenementen in de tentoonstellingsruimte van het Frans Hals Museum, rond het tentoonstellingsdrieluik Kunst van Kritiek. Beeldmacht, het eerste deel van het drieluik opende op 7 maart 2020, maar een week later moest het museum de deuren sluiten vanwege de maatregelen tegen het coronavirus.

Omdat het op dit moment niet mogelijk is om deze tentoonstelling fysiek te bezoeken en daadwerkelijk samen te komen voor dit soort evenementen, brengen we het project online. Beeldmacht bevraagt de online circulatie van afbeeldingen, het museum als ‘content farm’ en de rol van kritiek in deze setting.

Onderdeel van de online versie van de eerste tentoonstelling is een ‘Open Call’. Studenten van Rietveld/Sandberg worden aangemoedigd om een digitaal kunstwerk (GIF) bij te dragen aan het project.

Over het tentoonstellingsproject Kunst van Kritiek

De artistieke stroming Institutionele kritiek voelt juist nu zeer actueel; we zijn getuigen van een intens moment van “institutionele kritiek” over de gehele breedte van de samenleving. Gevoed door sociale media wordt de kritiek op instituties – denk aan fenomenen als #metoo, Brexit en grootschalige klimaatprotesten – overal in praktijk gebracht met een intensiteit en op een schaal die uniek lijkt. Tegelijkertijd is de vraag of de culturele sector, die in het afgelopen decennium steeds commerciëler werd en onder druk staat, nog als apart ‘ instituut’ moet zien. Met deze ontwikkelingen in het achterhoofd bevraagt De kunst van kritiek wat institutionele kritiek vandaag de dag nu eigenlijk is.