Een Nieuwe Aankoop

Portret van Theodorus Schrevelius, Frans Hals

Hof

Het Portret van Theodorus Schrevelius

Het Frans Hals Museum heeft voor het eerst sinds 80 jaar weer een schilderij van Frans Hals aan de collectie kunnen toevoegen. Het betreft een portretje op koper van de Haarlemse geleerde Theodorus Schrevelius (1572-1649), een vroeg stuk uit Hals’ loopbaan. In een informatieve presentatie wordt de aankoop toegelicht, aan de hand van ander werk van Hals, prenten naar het schilderij, en boeken die Schrevelius schreef.

Met de aankoop van het portret van Theodorus Schrevelius door Frans Hals uit 1617 komt het totale aantal werken van Hals in het museum op twaalf, waaronder vijf grote schuttersstukken. In 1920 kwam er voor het laatst een Hals in de collectie bij: een portret van de geestelijke Zaffius, dat door een particulier werd geschonken. Schrevelius’ portret komt eveneens van een particulier, maar moest worden gekocht. Dat kon alleen dankzij forse subsidies en sponsoring.

De presentatie belicht de argumenten die hebben geleid tot de toeschrijving van het (ongesigneerde) paneeltje aan Frans Hals. Tevens wordt ingegaan op de functie van dergelijke kleine portretjes, waarvan Hals er tenminste zo’n 35 heeft geschilderd. Veelal gaat het om modellen voor prenten, die bijvoorbeeld als frontispice in een boek van de geportretteerde terecht kwamen. Ook naar het Schrevelius-portret zijn prenten gemaakt. Door de daarbij toegepaste carta lucida-methode, waarbij ten behoeve van het kopiëren een met olie doordrenkt stuk papier op de schildering wordt gelegd, is lichte schade ontstaan op het paneeltje.

Tot slot geeft de presentatie een indruk van Schrevelius’ leven en werk. Een groot familieportret uit het Stedelijk Museum te Alkmaar toont Schrevelius met vrouw en kinderen. Schrevelius’ schrijverschap wordt gedemonstreerd met een aantal originele drukken van zijn boeken: in de eerste plaats Harlemias (1648), een uitvoerige geschiedenis van de stad Haarlem, maar bijvoorbeeld ook een Latijns dichtwerk over de legendarische inname van het Egyptische Damiate door de Haarlemmers tijdens de vijfde kruistocht.

Het schilderij kon worden aangekocht dankzij steun van de Vereniging Rembrandt (Fonds Stortenbeker), het VSB Fonds, de Mondriaan Stichting, en de Vereniging van Vrienden van het Frans Hals Museum.

Portret van Theodorus Schrevelius, Frans Hals