Het Frans Hals Museum draagt de naam van de beroemdste kunstenaar uit Haarlem. Maar het museum is méér dan Frans Hals alleen. De collectie omvat werken van een groot aantal ‘andere meesters’ uit de 16e en 17e eeuw. In de vernieuwde collectiepresentatie Haarlemse Helden. Andere Meesters brengt het Frans Hals Museum juist déze ‘helden’ uit de eigen verzameling voor het voetlicht in locatie Hof: Hendrick Goltzius, Karel van Mander, Jan Porcellis, Salomon van Ruysdael, Nicolaes Berchem en nog vele anderen.
Gerrit Berckheyde, De Grote Markt te Haarlem met de Grote of St. Bavokerk, 1696, Frans Hals Museum, In langdurig bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, foto: Tom Haartsen
In Haarlemse Helden. Andere Meesters wordt het werk van de oude meesters uit de 16e en 17e eeuw op een eigentijdse manier gepresenteerd. Aan de hand van actuele thema’s zoals gender, geloof en afkomst wordt onderzocht hoe het komt dat een kunstenaar soms ‘in’ of ‘uit’ is.
Welke kunstenaar had een sterrenstatus en is nu minder bekend? Wat waren of zijn de oorzaken voor het succes van deze kunstenaars? Welke rol speelde je afkomst of sociaal-maatschappelijke status hierbij? En welke rol is er weggelegd voor het museum en zijn publiek? Kortom, wie bepaalt of iets ‘In’ of ‘Out’ is?
Campagnebeeld Haarlemse Helden: Barbara Visser, Zonder titel (Couple by a mill) (2001) meets Pieter Gerritsz Roestraten, De Losbandige Keukenmeid (ca. 1665)
Het Frans Hals Museum voegt moderne en hedendaagse accenten toe, met werk van onder andere Tracey Emin, Céline van Balen, Barbara Visser en Guido van der Werve. Door een transhistorische relatie te leggen tussen hedendaagse werken uit de collectie en de oude meesters daagt het museum zijn publiek uit om anders te kijken en daardoor meer te zien.
Judith Leyster, Portret van een onbekende vrouw, 1635, Frans Hals Museum, Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, foto: Margareta Svensson