Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Lubaina Himid – The Grab Test
Lubaina Himid – The Grab Test Lubaina Himid – The Grab Test

Lubaina Himid, Naming the Money, 2004, Installatiefoto van ‘Navigation Charts’, 2017, Spike Island, Bristol. Courtesy de kunstenaar, Hollybush Gardens & National Museums, Liverpool. Foto: Stuart Whipps.

Hof & Hal

Curatoren

Melanie Bühler

Mondriaan Fonds

Stichting Ammodo

Vereniging Vrienden van het Frans Hals Museum

VriendenLoterij

Gemeente Haarlem

De eerste solotentoonstelling van Lubaina Himid in Nederland

De Britse kunstenaar Lubaina Himid (Zanzibar, 1954) is een van de belangrijkste kunstenaars van dit moment. Himid was in de jaren ’80 een centrale figuur binnen de ‘British Black Arts Movement’. Deze kunstenaarsbeweging eiste meer zichtbaarheid en erkenning voor Zwarte kunstenaars en de Zwarte identiteit in het algemeen. In haar werk houdt Himid zich sindsdien met dit onderwerp bezig. Met schilderijen, collages, tekeningen en textielwerken stelt ze de onzichtbaarheid van Zwarte mensen— in het bijzonder vrouwen —binnen de Westerse cultuur ter discussie. Haar werk stelt kritische vragen bij geschiedschrijving en machtsrelaties, vaak door het belichten van mensen die zich doorgaans in de marge bevinden. Hoe en wanneer behoort men tot een gemeenschap en hoe weerspiegelt zich dit in de ‘officiële cultuur’ van een gemeenschap? Welke verhalen vertellen we onszelf over nationaal erfgoed? En wie of wat wordt erbuiten gelaten?.

The Grab Test is Lubaina Himids eerste solotentoonstelling in Nederland, waarbij zowel nieuw als bestaand werk is samengebracht (te zien op locatie Hal). The Grab Test is de titel van de gehele tentoonstelling, maar ook van het werk dat ze speciaal voor het Frans Hals Museum maakte: een monumentaal werk van beschilderde Nederlandse waxstoffen. Himid maakte dit werk in dialoog met 17e-eeuwse damasten uit de collectie van het Frans Hals Museum (te zien op locatie Hof). Waar de wit in wit gewoven damasten voorzien zijn van motieven en ontwerpen die refereren aan de rijkdom en de culturele beeldvorming uit de 17e eeuw, handelen Himids motieven over de schoonheid en de rijkdom van de dagelijkse ervaringen van de vrouwen die de Nederlandse waxstoffen kopen en dragen.

Himid verhuisde als baby van vier maanden met haar moeder, die als textielontwerpster werkte, naar het Verenigd Koninkrijk. Momenteel is ze gevestigd in Preston in Noord-Engeland, waar ze hoogleraar hedendaagse kunst is aan de Universiteit van Central Lancashire. In 2017 won Himid de Turner Prize, een van de meest prestigieuze prijzen voor hedendaagse kunst. In de afgelopen dertig jaar heeft Himid diverse tentoonstellingen gehad, zowel in Groot-Brittannië als daarbuiten.