Marianna Simnett – My Broken Animal
Marianna Simnett – My Broken Animal Marianna Simnett – My Broken Animal

The Bird Game (film still), 2019. Courtesy de kunstenaar, FVU, de Rothschild Foundation en het Frans Hals Museum.

The Needle and the Larynx (video still), 2016. Courtesy de kunstenaar en Serpentine Galleries, London

Hyena and Swan in the Midst of Sexual Congress, 2019 Installation view: My Head is a Haunted House curated by Charlie Fox, Sadie Coles, Kingly St, London Courtesy: the artist and Sadie Coles HQ, London. Photo: Tim Bowditch

Curatoren

Melanie Bühler

Mondriaan Fonds

Stichting Ammodo

Outset Contemporary Art Fund Netherlands

Vereniging Vrienden van het Frans Hals Museum

BankGiro Loterij

Gemeente Haarlem

My Broken Animal toont een installatie, sculpturen en nieuwe en bestaande films van kunstenaar Marianna Simnett (Engeland, 1986). In haar werk staan het lichaam en de mogelijkheid tot transformatie daarvan centraal. Simnetts lichamen zijn mutanten en hybriden die een gevaarlijk spel spelen en daarbij dodelijke grenzen opzoeken. Ze vallen flauw, worden aan medische procedures onderworpen, ze gaan dood en komen opnieuw tot leven. Onbevreesd en ruw durft Simnett te kijken naar delen van ons die normaal gesproken verborgen blijven.

My Broken Animal negeert daarbij de tegenstellingen die onze waarneming van lichamen structureren: mannelijk versus vrouwelijk, ziek versus gezond, dier versus mens. Ze maakt gebruik van de traditie van sprookjes, mythes en haar eigenzinnige manier van storytelling om conventies over gender, soorten en onze relatie tot anderen open te breken: ze beschouwt ze niet als een gegeven maar als iets wat telkens opnieuw uitgezocht moet worden.

Simnetts eerste solotentoonstelling in Nederland brengt voor het eerst sculptuur, film en een installatie bijeen: daarmee vindt de unieke belevingswereld van de kunstenaar een veelzijdige uitdrukking in nieuwe vormen en verschillende media. Eerder had Simnett solotentoonstellingen bij o.a. Kunsthalle Zürich (2019), New Museum, New York (2018) en Museum für Moderne Kunst, Frankfurt (2018). In 2014-2015 won ze de Jerwood/FVU Award en in 2017 stond ze op de shortlist voor de Jarman Award. In 2013 behaalde ze haar MA aan de Slade School of Art.