Virtuoos! Israels tot Armando

Vrienden van het Frans Hals Museum

VriendenLoterij

Gemeente Haarlem

In de tentoonstelling Virtuoos! Israels tot Armando, die vanaf 29 juni te zien is in Frans Hals Museum – Hal, draait het om meesterlijk, trefzeker en levendig schilderen. Virtuoos dus. Hollandse kunstenaars zijn er vanouds magistraal in, met huismeester Frans Hals als lichtend voorbeeld. In de tentoonstelling vormt het impressionisme het startpunt, met grootmeesters als Isaac Israels en Thérèse Schwartze. Maar ook expressionisten als Karel Appel en Alphons Freijmuth schilderden vaak virtuoos. Kolossale abstracte doeken vol dynamiek, van Ger Lataster, Armando en anderen, vormen met werk van hedendaagse kunstenaars als Peggy Franck en Evi Vingerling het sluitstuk van deze pure kijktentoonstelling met honderd jaar Nederlandse kunst.

Isaac Lazarus Israels, Gezusters Arntzenius (detail), 1925 - 1930, Frans Hals Museum. Foto: Ton van der Heide

Hoe manifesteerde zich de virtuoze manier van schilderen in de moderne tijd? Welke kunstenaars slaagden er in om langs deze weg verdere vernieuwing dan wel verdieping te vinden? Leeft virtuositeit nog in de hedendaagse schilderkunst? Deze vragen vormen het uitgangspunt voor de omvangrijke tentoonstelling Virtuoos! Israels tot Armando. De focus ligt daarbij op Nederlandse schilders voor wie de afgelopen honderd jaar de vrije, uitdrukkingsvolle en rake toets wezenlijk was.

Armando, Fahne 5 (detail), 1982, Frans Hals Museum. Foto: Arend Velsink

Bookazine

Bij de tentoonstelling Virtuoos! Israels tot Armando verschijnt een prachtig bookazine, vol verdiepende achtergrondverhalen over de tentoonstelling, waarmee u kunt genieten van de Schwung, zwier, trefzekerheid en levendigheid die de virtuoze toets van deze schilders uitstraalt! Een waar feest voor het oog!

Het bookazine is te koop in onze museumwinkel en bij Athenaeum Boekhandel in Haarlem voor €7,50.

Podcast, gepresenteerd door Caspar Stalenhoef