Repainting artworks

‘Het Frans Hals Museum gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om te analyseren hoe bezoekers onze website gebruiken, om het delen van inhoud op sociale media mogelijk te maken en om de inhoud en advertenties van de site af te stemmen op uw voorkeuren. Dergelijke cookies worden ook door derden geplaatst. Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je hiermee akkoord. Zie onze cookie-instellingen voor een beschrijving van de cookies waarvoor wij jouw toestemming vragen.

Locatie HOF is tot 14 februari gesloten. Bezoek The Rhythm of the Night in locatie HAL van woensdag t/m zondag nu met 50% korting.

Koop tickets

Josh Smith
Josh Smith Josh Smith



Foto: Gert Jan van Rooij

Foto: Gert Jan van Rooij

Locatie

Hal

Tijd

± 30 minuten

Curatoren

Xander Karskens

Tijd

± 30 minuten

Who Am I

De Hallen Haarlem presenteerde de eerste Nederlandse solotentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Josh Smith (1978). Hij groeide op in Tennessee, is opgeleid als graficus en was assistent van schilder Christopher Wool. Momenteel woont en werkt hij in New York. Smith rekt met zijn schilderijen de grenzen van de schilderkunst op en geldt met zijn ironische anti-esthetiek als enfant terrible van de hedendaagse schilderkunst. Zijn werk is sinds zijn eerste solotentoonstelling in 2003 in verscheidene musea te zien geweest, waaronder MUMOK in Wenen, New Museum in New York, en in het MoMA in New York, dat tevens werk van hem heeft aangekocht.
In deze tentoonstelling waren recente abstracte en figuratieve schilderijen te zien alsmede een installatie, die hij speciaal voor De Hallen Haarlem had ingericht.

Foto: Gert Jan van Rooij

In zijn werk onderzoekt hij thema’s als authenticiteit en auteurschap. Smiths werk appelleert aan de serialiteit van Andy Warhol; hij onderzoekt de reproduceerbaarheid van beelden en maakt uitbundige schilderijen in enorme series. Daarbij maakt hij gebruik van een aantal vaste beeldmotieven. Zijn achtergrond als graficus is duidelijk terug te zien in zijn werk; hij maakt series schilderijen en collages van dezelfde formaten, gebruikt reproductietechnieken zoals zeefdruk, en maakt daarnaast handgebonden boeken in gelimiteerde oplagen. In zijn collages gebruikt hij grafische elementen zoals fragmenten van posters, kranten en ander drukwerk.

Josh Smith speelt met de mythologisering van de kunstenaar. Hij wenst zelf niet gefotografeerd te worden; je kunt immers niet bekend worden als mensen niet weten hoe je eruit ziet. Tegelijkertijd maakt hij schilderijen met als enig herkenbaar element zijn eigen naam. Dit steeds terugkerende beeldmotief lijkt geen referent te hebben – de zeer veel voorkomende naam is bijna nietszeggend – waardoor de schilderijen vragen oproepen over waarde, auteurschap en authenticiteit. De nonchalante wijze waarop ze zijn geschilderd en het feit dat hij een weinig onderscheidende naam heeft, maken de ‘naamwerken’ tot ironische zelfpromotie.

Voor zijn tentoonstelling in De Hallen Haarlem vulde Josh Smith de wanden van de Verweyhal met recente abstracte en figuratieve werken op panelen. Ze hadden overwegend hetzelfde formaat en hij had in meerdere schilderijen krantenpagina’s geïntegreerd. Daarnaast had Smith speciaal voor deze tentoonstelling een affiche gemaakt, dat tegelijkertijd een aankondiging ervan is. Het drukken van posters is een terugkerend element in zijn reeds omvangrijke oeuvre.

Foto: Gert Jan van Rooij

Ontdek meer

Game 3 of 3

Dislike
Frans Hals

Koos Breukel

Jan van Scorel

Guido van der Werve

Maerten van Heemskerck

Drag & drop if you like

or dislike it

Go on! Drag me around!

Are you sure?!

I don't like him either

He doesn't like you I'm afraid

Meet at Frans Hals!

Game 1 of 3

lock
lock

Game 2 of 3