Peter van Straaten Peter van Straaten

Curatoren

Winnaar Van Looyprijs 2010

De Hallen Haarlem presenteerde een tentoonstelling met tekeningen van Peter van Straaten. Aanleiding was het feit dat Van Straaten de winnaar is van de Van Looyprijs. Deze prijs wordt elke vijf jaar uitgereikt door de Jacobus van Looy Stichting aan een ‘dubbeltalent’: iemand die beeldende kunst en schrijven op een bijzondere wijze combineert. De tentoonstelling in De Hallen Haarlem was te zien van 18 september tot en met 5 december.

In de Vleeshal was een greep uit het omvangrijke oeuvre van Peter van Straaten (Arnhem, 1935) te zien. Zijn tekeningen en cartoons worden gekarakteriseerd door de wat krasserige wijze van tekenen, waarbij arcering een belangrijke rol speelt. De werken in de zwarte en gouden lijsten zijn uit de periode 1980 tot 2000; de tekeningen met houten lijsten zijn van 2001 tot en met voorjaar 2010. Alle werken zijn getekend met Oost-Indische inkt op papier en eigendom van de kunstenaar.

Peter van Straaten

Veelvuldig terugkerende onderwerpen in Van Straatens tekeningen zijn uitgaan, situaties op het werk en conflicten tussen generaties of tussen echtparen. Maar ook onderwerpen als oppasgrootouders, ziekte, begrafenissen of vakantie weet hij met zijn scherpe blik te vangen. Het dagelijks leven in de hedendaagse maatschappij wordt door hem op een buitengewoon geestige, ironische maar gelijktijdig ook luchthartige manier op de korrel genomen. Zijn tekst in oneliners is puntig en geestig. Feilloos weet hij met zijn sobere cartooneske tekenstijl en een raak geformuleerd zinnetje de vinger op de gevoelige plek te leggen.

In aanvulling op de tekeningen van Van Straaten was een selectie uit het werk van Jacobus van Looy te zien. De keuze uit de collectie van het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem is gemaakt door Peter van Straaten zelf. Voor schilder en schrijver Jacobus Van Looy (Haarlem, 1855-1930) vormden de natuur en reizen grote inspiratiebronnen. Hij bezocht onder meer Marokko, Spanje en Londen. In de tentoonstelling is een selectie te zien van zijn reistekeningen, evenals geschilderde landschappen, stillevens en portretten.

De Van Looyprijs werd in 1985 voor het eerst uitgereikt aan Armando. Het is een vijfjaarlijkse oeuvreprijs voor een dubbeltalent.