Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Rembrandt – dwars en eigenzinnig
Rembrandt – dwars en eigenzinnig Rembrandt – dwars en eigenzinnig

Foto: Bas de Brouwer

Hof

± minuten

± minuten

Frans Hals Museum, Tafel van Vijf en Toneelschuur slaan de handen ineen voor een bijzonder project ter gelegenheid van de 350e sterfdag van Rembrandt van Rijn.

Rembrandt van Rijn komt tot leven in de theatervoorstelling REMBRANDT – dwars en eigenzinnig. Tijdens de voorstelling kruipt het publiek in de huid van Nederlands beroemdste 17e-eeuwse kunstenaar. Een kunstenaar die zijn werk boven alles stelt en veel roem verwerft. Een man boordevol passie en nietsontziende ambitie. Maar ook iemand die dwars en eigenzinnig is, waardoor hij zichzelf en anderen tekort doet. Wat te denken van zijn minnares Geertje die hij in een tuchthuis laat opsluiten? Of zijn dochter Cornelia die hij in armoede stort? Het leven van Rembrandt kent vele kanten…

Tafel van Vijf brengt Rembrandt (Oscar Siegelaar), Cornelia (Dafne Holtland) en Geertje (Rosa Mee) op meeslepende wijze voor het voetlicht. Met krachtig acteerwerk, zang en akoestische pop-folkmuziek van Michiel Schreuders wordt de tekst van Ad de Bont over het leven van Nederlands beroemde kunstenaar treffend neergezet. Na afloop van elke voorstelling krijgt het publiek een interactieve rondleiding door de tentoonstelling ‘Haarlemse Helden. Andere Meesters’ in het Frans Hals Museum en bekijken zij de dwarse tijdgenoten van Rembrandt met andere ogen.

De voorstellingen op zondag 10 november worden gespeeld in het Frans Hals Museum – Hof en zijn inmiddels uitverkocht. De voorstellingen op woensdag 13 en donderdag 14 november worden gespeeld in de bibliotheek van de Toneelschuur (Lange Begijnestraat 9). Voor de voorstellingen van 13 november zijn nog kaarten verkrijgbaar via de kassa en de website van de Toneelschuur.

Foto: Bas de Brouwer